20.3.12

Com evitar la redirecció a blogger.com.es

He afegit aquest codi a la plantilla del bloc després del tag <head> per tal d'evitar la redirecció al domini .com.es i així mantenir el domini .com:

<script type="text/javascript">
if ((window.location.href.toString().indexOf('.com.es/'))>'1')
{
window.location.href = window.location.href.toString().replace('.blogspot.com.es/','.blogspot.com/ncr/');
}
</script>

15.3.12

Novetats del LibreOffice 3.5

La propera versió d'Ubuntu (12.04 LTS) ja ve amb la nova versió 3.5 de LibreOffice (el successor d'Openoffice.org) i tinc curiositat pels canvis que introdueix la nova versió, els he mirat i he fet una llista. En els documents de text:
  • Desarà els documents en format ODF 1.2 enlloc d'1.1 i això farà que Microsoft Office es queixi, però reparant el document ens l'importarà.
  • El xifrat de documents utilitza un algorisme nou més segur i per tant les versions de LibreOffice fins a la 3.4.4 no podran obrir aquest documents.
  • Millores en l'edició d'encapçalaments i peus de pàgina.
  • Millores importants en la correcció gramatical (només en anglès i algun altre idioma).
  • El recompte de paraules s'actualitza mentre teclegem.
  • Les taules de continguts ara enllacen el contingut per defecte.
  • S'afegeix compatibilitat (importació i exportació) de comentaris de MS Office (.docx).
  • Millores en la tipografia.
  • Millora de la tipografia de la ela geminada "l·l" del Català!
I de les altres aplicacions, també hi ha canvis, personalment destacaria:
  • Impress/Draw: noves formes que permeten una millor importació de PPTX.
  • Impress/Draw: les diapositives ocultes no s'exporten a PDF sinó es diu explícitament.
  • Math: importació/exportació de fòrmules amb documents .docx.
  • Base: nou driver per a PostgresSQL i molts errors corregits.
  • Millor importació de documents Visio a Draw.
  • Millor importació de documents RTF, s'ha reescrit.
  • Millor importació de document .docx.
  • Visualització de números de línia i navegació per número de línia.
  • Botó per intercanviar entre presentacions i notes del presentador.
  • Botó d'escanejat per sistemes Unix.
  • El diàleg quan desem amb un format no natiu és més clar.
  • Millores en el mecanisme d'actualització.
  • Neteja de codi no necessari i binaris més petits.
  • Millor instal·lador per a Windows.
Vegeu-ho amb més detall a Release Notes 3.5. Són forces canvis i sembla que hi ha molts nous desenvolupadors. Això és una bona notícia!

Error running shared postrotate script for /var/log/mysql.log /var/log/mysql/mysql.log /var/log/mysql/mysql-slow.log

Una solució a aquest error és mirar el password que hi ha a /etc/mysql/debian.cnf i posar-lo a l'usuari debian-sys-maint a MySQL:

GRANT RELOAD, SHUTDOWN, PROCESS, SHOW DATABASES, SUPER, LOCK TABLES ON *.* TO 'debian-sys-maint'@'localhost' IDENTIFIED BY PASSWORD 'XXXXXX';

14.3.12

Problemes amb els fitxers privats de Drupal

Sembla que si es té activat el mòdul CKEditor a Drupal 7 i es té fitxers privats, et pots trobar que no pots accedir als fitxers privats. La solució és marcar una opció del perfil global del CKEditor: "Enable access to files located in the private folder".

Tingueu en compte que els fitxers privats continuen sent accessibles a tothom si es coneix la URL, per tant utilitzeu algun mòdul addicional per protegir-los com per exemple aquest.

Configuracions de PHP per treballar amb fitxers a Drupal 7

Configuracions recomanades de PHP per treballar amb fitxers a Drupal 7, especialment si utilitzem fitxers privats que gestiona el mòdul de PHP i no l'Apache directament.

file_uploads = On must be set to "On"
upload_max_filesize = 24M can't be larger than post_max_size
max_input_time = 300 small values may cause timeouts for large file uploads
memory_limit = 64M small values may cause out of memory errors for large file uploads
max_execution_time = 180 small values may cause timeouts for large file uploads
post_max_size = 24M limits the size of input submitted to the website (including attached files)

Ho podem configurar a /etc/php5/apache2/php.ini i després caldrà reiniciar el servidor service apache2 reload.

13.3.12

El Cron no funciona, cron.hourly, cron.daily no funcionen!

Sembla que de la versió 10.04 fins a l'11.10 els crons que es programen al directoris predeterminats /etc/cron.hourly i comapanyia no funcionen si tenen extensió o si usen un caràcter que no sigui una lletra (ASCII), un número, un guió o un guió baix.

El problema es troba al fitxer /etc/crontab on l'ordre run-parts (que executa els scripts d'un directori) per defecte no accepta gaires caràcters si no es defineix expressament.

Només cal que proveu run-parts --test /etc/cron.daily per saber el que s'executarà i si voleu utilitzar caràcters especials ho podeu fer així run-parts --test --regex='(.*)' /etc/cron.hourly o afegint un altre modificador, vegeu man run-parts.

1.3.12

Catalanitzar el teu mòbil amb Android

Aquí trobareu una explicació de com catalanitzar parcialment el vostre mòbil:
Projectes/Android - Wiki de Softcatalà: Si disposeu de la versio 1.5 o 2.x d'Android, podeu emprar l'aplicació More Locale 2, disponible gratuïtament al Market. Un cop instal·lada podreu indicar el codi de llengua corresponent al català (ca) i un codi d'estat (AD,ES,FR,IT). Tingueu en compte que aquesta aplicació no és de codi lliure.
Bàsicament s'aconsegueix que algunes aplicacions surtin en català, com algunes de Google, i sobretot, que la navegació sigui sempre que sigui possible en català.

Potser en l'explicació no queda molt clar. A mi m'ha calgut introduir un nou idioma i posar els codis de llengua i país.

29.2.12

Catalanitzar el Windows

El Catalanitzador és una gran iniciativa de la gent de Softcatalà que permet amb pocs clics posar en català el programari d'un Windows XP, Vista o 7. I no solament el Windows, sinó també molts dels programes que s'hi troben, l'idioma d'escriptura, el de navegació de diversos navegadors, etc.

Un programa imprescindible per l'entorn Windows i que encara té camí per recórrer ja que s'hi poden afegir la catalanització de més aplicacions.

15.2.12

Instal·lació d'Oracle SQLDeveloper 3.1 a Ubuntu 11.10

He seguit els passos i la instal·lació ha anat com una seda. Com que tenia una versió bastant antiga instal·lada, abans d'instal·lar la nova versió he fet: mv /opt/sqldevelper /opt/sqlsdeveloper-old

Tot i així, a l'arrencar el programa m'ha demanat si volia importar dades d'instal·lacions antigues i m'ha importat totes les connexions que tenia definides (ho desa a ./sqldeveloper).

10.2.12

Llistar els directoris segons la mida

La comand du de Linux permet saber que ocupa un directori i el seus subdirectoris. Si volem una llista de les carpetes ordenada per la seva mida podem fer:

du -k | sort -nr | more

17.1.12

Configuració avançada de phpMyAdmin

El phpMyAdmin té algunes característiques avançades que només funcionen si s'instal·len unes taules addicionals. El problema és que a Ubuntu el fitxer de creació de les taules no es troba on diu la documentació... Com a root hem de:
cd /usr/share/doc/phpmyadmin/examples
gunzip create_tables.sql.gz
mysql -u root -p < create_tables.sql
I en principi, tot funcionarà i no caldrà fer res més. Si no tinguéssim un usuari amb els permisos adequats, llavors si que caldria establir una contrasenya per l'usuari pma tal i com explica aquí: Installing phpMyAdmin Advanced Features on Ubuntu

12.1.12

Error de PHP amb sqlite.so a Ubuntu 11.10

Si us surt l'error PHP Warning: PHP Startup: Unable to load dynamic library '/usr/lib/php5/20090626+lfs/sqlite.so es tracta de que la versió de PHP que utilitza l'Ubuntu ja no fa servir la versió de sqlite, sinó que fa servir la 3.

La solució més ràpida és anar a /etc/php5/conf.d/ i editar el fitxer sqlite.ini i comentar amb un ";" la línia on carrega el fitxer sqlite.so que ja no exiteix. Veureu que en el mateix directori hi ha un fitxer sqlite3.ini.

Si aquesta solució no us va bé, sempre podeu descarregar-vos el fitxer sqlite.so tal i com explica aquí i llavors potser heu de comentar el sqlite3.ini...

10.1.12

Ajustant la Weather Extension del Gnome Shell

Ja fa temps que m'havia fixat que la Weather Extension no funcionava ja que sempre indicava mal temps i fred. Resulta que no n'hi ha prou en configurar la teva ciutat, sinó que també cal posar un codi de localització que s'obté de http://weather.yahoo.com/

Introduïu la vostra ciutat i després cliqueu sobre la icona RSS per veure la URL que us genera. El primer paràmetre és el codi que necessiteu. Per exemple per Barcelona la URL que apareix és http://weather.yahooapis.com/forecastrss?p=SPXX0015&u=f i per tant agafarem el codi SPXX0015.

En el Weather Configurator el primer camp és WOEID i és on hem de posar aquest codi.

També hi ha un fitxer de configuració que jo no tinc (a Ubuntu 11.10) on es poden configurar aquestes coses. Ho explica aquí.

9.1.12

Instal·lació d'Eclipse i PHPEclipse a Ubuntu Natty

Fem la instal·lació d'Eclipse pel centre de programari. A Ubuntu Natty ens posa la versió 3.7.

Obrim l'Eclipse i anem a Help -> Install New Software. Introduïm la URL http://phpeclipse.sourceforge.net/update/nightly_1.2.x/, escollim els 3 components i anem donant a següent fins que ho instal·lat tot. Sembla que la versió 1.2.x és la més actual. La versió nigthly sense el _1.2.x no m'ha funcionat.

En acabar caldrà reiniciar l'Eclipse i per començar a treballar crearem un nou projecte que escollirem que sigui de tipus PHP Project.

Actualitzant a Virtualbox 4.18

Tenia el VirtualBox 4.0 instal·lat directament des de Sun i ja tocava actualitzar-lo. He descarregat l'actualització que suggeria el propi programa, però el Centre de programari d'Ubuntu no me l'actualitzava i per tant he anat per línia de comandes:
> dpkg -i virtualbox-4.1_4.1.8-75467~Ubuntu~natty_i386.deb
dpkg: es considera la desinstaŀlació de virtualbox-4.0 en favor de virtualbox-4.1…

I després d'una llarga llista de missatges ha acabat la instal·lació, ho he provat i ha funcionat perfectament.

La nova versió 4.18 de VirtualBox afegeix característiques d'exportació de màquines virtuals i discos.

30.11.11

Drupal cron a Ubuntu

Drupal necessita realitzar periòdicament una sèrie de tasques programades (indexació de nodes per la cerca, actualització de canals RSS, publicació programada, execució de tasques, backups, enviament de mails, etc.). Aquestes tasques es realitzen mitjançant l'execució del fitxer cron.php de l'arrel de la instal·lació de Drupal.

Si es té accés root a Ubuntu, una manera fàcil de programar-ho és creant un petit script al directori /etc/cron.daily o /etc/cron.hourly (segons la freqüència que vulguem). Alternativament, podem editar el fitxer /etc/crontab i definir la freqüència que ens interessi o utilitzar la comanda crontab des de qualsevol usuari si tenim autorització (vegeu man crontab). En qualsevol cas, necessitarem un script com el següent amb permisos d'execució:
#!/bin/sh
wget http://localhost/drupal/cron.php -o /dev/null -O /dev/null

17.11.11

Opera Mobile Emulator per Linux

L'Opera Mobile Emulator per Linux ens permet testejar webs per a dispositius mòbils. La instal·lació del paquet .deb funciona perfectament amb Ubuntu 11.10 i permet triar un munt de dispositius mòbils on ja està configurada la seva resolució de pantalla, incloses diverses tablets.

Aquest programa és una solució més ràpida i més pràctica que fer servir l'emulador on-line de l'Opera o el Firefox Agent Switcher.

16.11.11

Descarregar vídeos de TV3 des de Linux

Hi ha un petit programa que us permet descarregar vídeos de TV3. Només cal seguir aquests passos per instal·lar-lo:

wget http://www.gnulinux.cat/dev/tv3.tar.gz

tar -xvzf tv3.tar.gz

cd tv3

bash install

Ens demanarà la contrasenya de root per fer la instal·lació i després el podem executar gràficament o per línia de comandes amb un tv3 número-vídeo.

Donar accés a /var/www a un usuari

L'usuari i el grup que executen Apache i que normalment són els propietaris dels documents desats a /var/www són www-data.www-data. Per donar-hi accés a un altre usuari ho podem fer creant un directori allà i canviant els permisos perquè qualsevol membre del grup www-data tingui accés complet:
  • su
  • mkdir desenvolupament
  • chmod 775 desenvolupament

I llavors afegim l'usuari al grup www-data. Ho podem fer canviant el grup principal o afegint un secundari, respectivament:
  • usermod -G grup usuari
  • usremod -g grup usuari
Haurem de tancar la sessió de l'usuari i tornar a entrar perquè el canvi tingui efecte.

4.11.11

Instal·lació del servidor FreeNX a Ubuntu 10.04

Dins dels programes que permeten la connexió remota a l'entorn gràfic de Linux segurament el FreeNX és un dels més ràpids i a més a més no requereix tenir accés a l'entorn gràfic per instal·lar-lo. A part d'això, funciona amb el servidor d'SSH i per tant evitem tenir més ports oberts o tenir comunicacions no xifrades.

A FreeNX - Community Ubuntu Documentation trobareu tota la documentació necessària per instal·lar-ho amb alguns canvis segons la distribució d'Ubuntu on ho feu, a la versió 10.04 cal fer:
> aptitude install python-software-properties
> add-apt-repository ppa:freenx-team
> aptitude update
> aptitude install freenx
> wget https://bugs.launchpad.net/freenx-server/+bug/576359/+attachment/1378450/+files/nxsetup.tar.gz
> tar -xvf nxsetup.tar.gz
> cp nxsetup /usr/lib/nx/nxsetup
> /usr/lib/nx/nxsetup --install

I per instal·lar el client NX a Ubuntu 11.10 anirem a nomachine.com i descarregarem el client, jo he baixat l'nxclient_3.5..0-7_i386.deb. Després amb l'NX Connection Wizard la configuració és bastant simple.

27.10.11

Remmina: el nou client RDP per a Ubuntu 11.10

El nou Ubuntu 11.10 ja no porta el tsclient i sembla que la solució més pràctica és posar Remmina.

Amb el Remmina podem importar tots els servidors amb el que ens connectàvem des de tsclient. Anem a Eines -> Importa i triem els fitxers .rdp que vulguem del directori ~/.tsclient/.

Per defecte, Ubuntu només ens instal·la el client Vinagre (SSH, RDP, VNC), però aquest no és capaç d'importar les connexions del tsclient.

Recordeu que si vàreu memoritzar les contrasenyes, les tindreu sense xifrar als fitxer .rdp de ~./tsclient i que amb remmina passa el mateix, crea uns fitxers a ~/.remmina.

Instal·lar l'entorn gràfic en un servidor Ubuntu

Una bona guia per si en un servidor Ubuntu tenim el requeriment (que no hauríem de tenir) d'instal·lar l'entorn gràfic: ServerGUI - Community Ubuntu Documentation

Hi ha diverses solucions per no instal·lar tants paquets com ho faríem si fem instal·lem el meta paquet ubuntu-desktop. Podem optar per un gestor de finestres lleuger o per utilitzar túnels SSH.

Executant aplicacions gràfiques a través de SSH

En el servidor habiliteu la IP del client:
> xhost ip-desktop
I mireu que a /etc/ssh/sshd_config l'X11Forwarding estigui a Yes.

Des del client només heu de fer un
> ssh -X user@server
Si voleu compressió afegiu una "c" -cX i després només cal que teclegeu el nom de l'aplicació remota que voleu executar:
> xeyes &

26.10.11

10 coses a fer després d'instal·lar Ubuntu 11.10

Un petit recull de coses a instal·lar després de posar l'Ubuntu 11.10: 10 things to do after installing Ubuntu 11.10

Si ja venim de la versió 11.04 i anteriors, segurament unes quantes d'aquestes coses ja les tindrem. Potser tampoc acabo d'estar d'acord amb l'opinió de que Firefox és tant inestable i Chrome tant maravellós. En tot cas, què cadascú triï els paquets que vulgui!

També interessant aquesta guia per instal·lar el Gnome Shell.

21.10.11

Primeres impressions de l'Ubuntu 11.10

Les primeres impressions de la nova versió d'Ubuntu són bastant bones:
  • El Unity sembla molt més ben acabat i no dóna els problemes que donava abans (no s'encalla i no surt tapant la finestra on realment vols clicar). Quan tens dues pantalles ara el menú de programes es situa a la pantalla de l'esquerra i no a la pantalla de la dreta.
  • He provat molt per sobre Gnome i Gnome Shell entrant com a Gnome i com a Ubuntu Classic i m'ha agradat el grafisme, però encara hi he treballat poc i m'hi haig d'acostumar i acabar de decidir.
  • A la versió de 64 bits ja detecta sense problemes el lector de CD/DVD SATA.
  • Pels que sempre ens ha agradat el Thunderbird, estem contents que s'hagi escollit com a client per defecte i que la integració per fi sigui molt bona.
Noves versions de programari:
  • El PHPMyAdmin ha millorat força.
Coses negatives:
  • gThumb continua sense ser el programa per defecte per visualitzar les imatges i el que porta per defecte no m'agrada.
  • Amb Ubuntu classic surt el menú d'apagar tallat i he vist que s'ha de prémer ALT.
  • Alguna penjada també he tingut, però sembla prou estable.
  • Amb el VirtualBox d'Oracle continua donant el mateix problema cada cop que hi ha una actualització del kernel i a més a més no puc instal·lar la nova versió 4.1.

21.7.11

VirtualBox dóna un error després d'una actualització

Vaig instal·lar el VirtualBox 4 al actualitzar a Ubuntu 11.04. Ara amb una actualització les màquines virtual no em funcionen (error "Kernel driver not installed) i em diuen que faci un /etc/init.d/vboxdrv setup, però aquest setup acaba amb un error que consulto a /var/log/vbox-install.log:
Failed to install using DKMS, attempting to install without
Makefile:169: *** Error: unable to find the sources of your current Linux kernel
. Specify KERN_DIR= and run Make again. Stop.
Instal·lo el paquet linux-headers-2.6.38-10-generic-pae tal i com em suggereix el fitxer de log (coincideix amb l'últim kernel instal·lat, ls /boot ) i llavors torno a fer el setup:
> aptitude install linux-headers-2.6.38-10-generic-pae
> /etc/init.d/vboxdrv setup
I tot funciona OK!

15.7.11

Apagar automàticament el teu Linux

A vegades estem copiant/descarregant alguna cosa que triga molt i hem de marxar, però ens quedem per apagar l'ordinador. Ens aquests casos, podem estimar quan trigarà el que estem fent i programar una aturada automàtica. Una manera de fer-ho de forma ràpida és la següent:
  1. Obrim un terminal i entrem com a root amb la comanda "su".
  2. Executem la comanda "at" seguida de l'hora en que volem apargar l'ordinador, per exemple "at 8pm"
  3. Teclegem la comanda que volem executar, en el nostre cas volem apagar l'ordinador amb la comanda "halt".
  4. Teclegem CONTROL+D per sortir.
Amb la comanda "atq" podem veure el que hi ha programat i amb "atrm" podem esborrar les tasques que tenim programades.

2.6.11

Com canviar el directori de dades de MySQL

How to change the MySQL data default directory explica molt bé com canviar de directori els arxius de dades de MySQL. Tot i que a simple vista semblaria que cal parar el servei, moure els fitxers i canviar la configuració a my.cnf, també cal tocar el servei de seguretat appArmor.

3.5.11

Primeres impressions d'Ubuntu 11.04

La nova interfície em té una mica perdut, especialment la falta dels menús d'aplicacions o la integració dels menús amb les barres superiors i veure quins programes tens oberts, però l'actualització ha estat ràpida. Alguns problemes:
  • VirtualBox ha deixat de funcionar, jo utilitzava la versió OSE dels repositoris d'Ubuntu, però com que no he aconseguit fer-la funcionar, he optat pels repositoris de Sun-Oracle i m'han tornat a funcionar les màquines virtuals només retocant la memòria de les targetes gràfiques i cridant el servei a "/etc/init.d/vboxdrv setup".
  • El Firerfox 4 surt en valencià, però inactivant la variant valenciana als complements i reiniciant s'arregla (vegeu-ho).
Algunes coses interessants:
  • Noves versions de molts programes com per exemple: Firefox, UFRaw, OpenShot...

17.3.11

Instal·lar els codecs H.264 a OpenShot

He trobat la resposta a la FAQ #1040 : OpenShot Video Editor. Amb Ubuntu 10.10 a mi només m'ha funcionat amb el segon paquet, en concret instal·lant el paquet libavformat-unstripped-52.

9.3.11

Firefox supera l'IE definitivament?

Regularment vaig mirant les estadístiques dels navegadors en diversos webs de l'àmbit català i veig que finalment Firefox ha superat IE i a més a més els altres navegadors també han agafat bona part del pastís. Això ens porta a que Internet Explorer ja no ens pot imposar els seus estàndards. Una de les estadístiques que tinc distribueix els navegadors així:
  • Firefox 38%
  • Internet Explorer 37%
  • Chrome 15%
  • Safari 7%
Pel que fa als sistemes operatius, es veu des de fa temps una pujada de Mac OS i Linux manté un nivell consolidat però no augmenta significativament:
  • Windows 83,4%
  • MAC 8,7%
  • Linux 4,6%

21.1.11

Nautilus-image-converter

El nautilus-image-converter és una extensió de l'explorador de fitxers de Gnome que permet fer conversions de mida d'una o moltes imatges a la vegada. També pot fer rotacions d'imatges. Per instal·lar-ho caldrà el paquet i reiniciar el nautilus:

$ sudo aptitude install nautilus-image-converter
$ killall nautilus

Altres extensions de Nautilus que he comentat les trobareu clicant a l'etiqueta nautilus.

19.1.11

Citacions de Biblio en nodes de Drupal

Si utilitzem el mòdul Biblio de Drupal podem inserir en un node una citació d'un dels llibres publicats utilitzant els tags [bib] o . Però perquè funcioni caldrà que configurem els formats d'entrada (admin/settings/filters) per habilitar-ho.

Després usant els esmentats tags, per exemple [bib]citebkey[/bib], s'inseriran automàticament referències automatitzades. Per defecte, si no canvieu la configuració de biblio, la clau de cita és el número de node. També vigileu si utilitzeu un editor gràfic ja que potser us donarà problemes la inserció dels tags.

11.1.11

Passant a la branca 2.x de Mobile Tools

Mobile Tools és un mòdul de Drupal que permet adaptar un web a la navegació amb dispositius mòbils. Normalment ho fa redirigint quan detecta un dispositiu mòbil o canviant el tema per defecte.

La vesió 1.x que era l'estable fins ara ha desaparegut donant pas a la branca 2.x. He actualitzat de l'1.14 a la 2.1 sense cap problema ja que la configuració es manté perfectament.

22.12.10

De Service Links 1.0 a 2.0

Una petita guia per actualitzar el mòdul service_links de la versió 1.0 a la versió 2.0:
  • Actualitzem el mòdul com qualsevol altre mòdul
  • Activar el mòduls que proveïxen els serveis que ens interessen.
  • Configurar on i com mostrem els Service Links (admin/settings/service_links).
  • Configurar i ordenar els serveis (admin/settings/service_links/services).
  • Donar el permís d'accés a Service Links.
Si tenim serveis addicionals que cal afegir caldrà afegir un mòdul addicional dins el directori services seguint la pauta del mòduls que hi ha creats. També haurem d'afegir la icona corresponent al directori images. Tot això, farà que si volem actualitzar haurem de tenir en compte aquestes modificacions.

21.12.10

Posar mini CDs en lectors verticals

Acabo de descobrir que posar un mini CD (els CDs de 8cm de diàmetre) en un lector de CDs que està vertical és impossible, ja que no s'aguanta!

15.12.10

L'scheduler d'Oracle Database

L'Oracle Scheduler és un programador de tasques que inclou la base de dades Oracle a partir de la versió 10. Es poden crear programs, schedules i jobs. El job és una tasca que es programa i que pot ser un procediment PL/SQL, un bloc de codi o fins i tot un shell script del sistema. Els programs i els schedules són opcionals: els primers ens permeten agrupar jobs i els segons ens permeten definir programacions (per exemple una execució diària). Quan es defineix un job es pot dir que pertany a un programa i/o a un schedule.

A part de l'article que enllaço, la documentació d'Oracle ens explica els canvis de cada nova versió d'Oracle. Per exemple, a partir de la 11g podem executar tasques remotament: http://www.oracle-base.com/articles/10g/Scheduler10g.php

Diagnosticant errors a Oracle tipus ORA-00600

En errors de tipus ORA-00600 Oracle, a partir de la versió 11g, desa un fitxer alert_sid.log al directori diag\rdbms\sid\sid\trace i uns fitxers .trc i trm per cada incident. Paral·lelament al directori diag\rdbms\sid\sid\incident és crea una carpeta per cada incident. Per saber el número d'incident ho podem fer teclejant:
Adrci
adrci> show incident
Adrci> show trace -i 999
El 999 seria el número d'incident.

1.12.10

Diashapes, diagrames addicionals per a DIA

Diashapes és un conjunt addicional de nous conjunts de formes per afegir a l'editor de diagrames DIA. Es pot descarregar com a paquet .deb o un instal·lador per a Windows. Després cal executar-lo i instal·larà en el nostre ~/.dia els fulls de diagrames que hem seleccionat.

També podem descarregar els diagrames que es interessi i instal·lar-los manualment.

23.11.10

Canviant el nom i la IP de l'Oracle Application Server 10g

Una necessitat típica en nous servidors que substitueixen a d'altres de més antics és canviar la IP i el nom en el moment que es posen en producció per tal de fer el canvi més transparent. En aquest enllaç expliquen que hi ha un petit script que fa aquesta feina en servidors d'Oracle Application Server 10g: Changing IP and hostname in Application Server 10g

El control de volum m'ha desaparegut

De fet em va passar amb la versió 10.04; no recordo com. Ara amb la versió 10.10 l'he afegit seguint els passos d'algú que també li passa el mateix: Volume Control/Icon is gone (Ubuntu 10.04)

Traduït al català: cliquem sobre la barra amb el botó dret del ratolí i li diem "Afegeix al quadre..." i després triem la "Miniaplicació de l'indicador" i cliquem a "Afegeix".

El nom és una mica confús, però segons he llegit en la versió 10.10 s'agrupen diversos controls multimèdia en una mateixa icona.

22.11.10

Clonar màquines virtuals de VirtualBox

Per clonar màquines virtuals VirtualBox no es pot fer copiant el disc directament, hi ha una ordre específica que crea una còpia i li assigna una identificador en el registre de VirtualBox:
    VBoxManage clonevdi Master.vdi Clone.vdi
Tot i així, a mi em dóna un error i em diu que Master.vdi ja està al registre i evidentment ja hi està!

Per sort sembla que hi ha una ordre poc documentada que funciona. Es tracta de fer una còpia i després assignar-li un identificador nou:
cp Master.vdi Clone.vdi
    VBoxManage internalcommands setvdiuuid Clone.vdi

10.11.10

Els caixers automàtics de Telebanco 4B discriminen el català

És un fet que fa temps que he constatat. Es dóna prioritat a 5 idiomes europeus i al castellà. Tant difícil és incloure el català?

De moment el meu mètode de protesta és utilitzar l'anglès.

9.11.10

Service links 2.x no m'acaba d'agradar

La nova versió 2.x de Service links no m'acaba d'agradar perquè cal activar més mòduls per afegir més serveis i si no hi ha els serveis que tu vols has de crear un mòdul per afegir-los. A la versió 1.x hi havia un únic mòdul on tu editaves el codi per afegir serveis. Segurament la versió 1.x no era ideal perquè d'entrada no podies actualitzar-la si no copiaves les línies de codi que havies introduït, però era un funcionament senzill i funcional.

A la versió 2.x les actualitzacions semblen més fàcils, però la configuració prèvia és més pesada i la migració des de la versió 1.x no és directe. D'altra banda, s'introdueixen un munt de cadenes noves que cal traduir.

8.11.10

Eliminar fitxers de log antics a Windows

A Windows si volem eliminar fitxers de log antics ho podem fer amb la comanda FORFILES. La següent comanda esborraria els fitxers que no s'han modificat l'última setmana (7 dies) a la carpeta C:\LogFiles i també en totes les subcarpetes:

FORFILES /P “C:\LogFiles” /S /D -7 /C “CMD /C DEL /F /Q @PATH”

5.11.10

Linux desaparegut dels Netbooks?

Només una reflexió ràpida. A l'inici dels Netbooks, Linux dominava el mercat. Què se n'ha fet de Linux als Netbooks? Sí, sí, tu i jo l'intal·larem, però ara ja passa com en els portàtils, aconseguir-ne un sense Windows és casi impossible.

16.9.10

Couturier: uneix documents PDF de manera senzilla

Algunes vegades he necessitat unir documents PDF. Sembla que hi ha un programa per Linux que ho fa gràficament i de manera senzilla: Couturier: uneix documents PDF de manera senzilla

15.9.10

Instal·lant el mòdul CAS per a Drupal

Cal baixar phpCAS i instal·lar-ho al directori del mòdul en un subdirectori que també es digui CAS o millor instal·lar-ho al directori include de PHP de manera que quan actualitzem el mòdul no ens carreguem accidentalment el phpCAS.

Si la seguretat ens importa, serà convenient mirar si hi ha actualitzacions de phpCAS de tant en tant. Per exemple, les versions anteriors a la 1.1.2 tenen un problema de seguretat seriós.

13.9.10

Transliteració amb el mòdul pathauto

El mòdul pathauto de Drupal permet crear automàticament URLs netes, comprensibles per l'usuari i que millorin la indexació per part dels cercadors. Una de les opcions de configuració d'aquest mòdul és la transliteració, o sigui, canviar certes lletres per altres, per exemple totes les lletres accentuades per altres que no ho estiguin. Per fer això cal tenir un fitxer i18n-ascii.txt en un dels 3 directoris següents:
  • sites/web/i18n-ascii.txt
  • sites/all/i18n-ascii.txt
  • sites/all/modules/pathauto/i18n-ascii.txt
L'últim directori és on ho fas per defecte ja que només cal canviar el nom d'un fitxer de mostra que porta pathauto. El problema és que quan actualitzes has de recordar de conservar aquest fitxer. Per tant, en configurar la transliteració és aconsellable deixar el fitxer a sites/all i així no tindrem problemes amb les actualitzacions.

29.7.10

Variables multilingües a un web multi-idioma de Drupal

Per poder traduir algunes variables de Drupal cal afegir-les al settings.php, així quan configurem per exemple la Informació de lloc web, si canviem d'idioma ho podrem configurar amb diversos idiomes. Ho explia a Multilingual variables.

Drupal i SSL

Drupal and SSL - Multiple Recipes to Possible Solutions for HTTPS és un article que fa un repàs de diverses solucions per utilitzar navegació segura en llocs que utilitzin Drupal. Normalment això és una qüestió de configuració d'Apache, però quan volem combinar que un lloc web tingui tràfic xifrat i sense xifrar a la vegada, llavors necessitem algun mòdul.

De fet, hi ha dues aproximacions al problema, definir quines pàgines necessiten xifrat (utilitzant el mòdul Secure Pages) o fer que els usuaris autentificats utilitzin SSL. Aquesta segona opció és la que em sembla més lògica, però el mòdul que ho fa, el 443 Session està encara en fase alpha i és molt poc utilitzat.

17.7.10

Mesurant el creixement del directori files de Drupal

En Drupal els lloc web creixen en mida sobretot pels fitxers que s'adjunten en els nodes. Per fer una previsió del creixement del directori files he fet el següent:
  1. Llisto els fitxers del directori i els ordeno pel la data de creació: ls -lts > report.txt
  2. Reemplaço els espais en blanc (2 espais en blanc) per un de sol. Editant amb el vi faig diverses vegades :%s/ / /g
  3. Finalment, també amb el vi trec els espais en blanc de principi de línia :/$/^ //g
  4. Ens quedem amb les columnes 6 i 7: cut -d " " -f 6-7 report.txt > report2.txt
Ara ja tenim la mida dels fitxers i la seva data de creació i partir d'aquí ho podeu tractar amb el programa que desitgeu, jo ho he obert amb el gedit i ho copiat i enganxat al Calc (de l'Openoffice.org) i he ajustat la importació... Després allà he fet un sumatoris ràpids per saber quan ha crescut el directori files en un període de temps determinat.

Segurament, hi ha altres maneres de fer-ho però aquest m'ho permet fer en diversos sistemes. També hi ha altres ordres com du que poden ser molt útils.

10.6.10

Redireccions a Apache

Fent proves amb les directives de redirecció d'Apache, el Redirect, he descobert que si redirigeixes un web a un nou servidor cal eliminar el fitxers antics i no n'hi ha prou en canviar els permisos ja que llavors abans de redirigir l'Apache troba els fitxers i dóna un error d'Access denied. Passa el mateix amb el RedirectMatch que incorpora expressions regulars:
    redirect 301 /carpeta http://noudomini/carpeta
    RedirectMatch 301 ^/carpeta/subcarpeta/(.*)$ http://noudomini/carpeta/$1

El que no he provat és que passa si fem la redirecció reescrivint les URLs amb alguna cosa com aquesta:
    RewriteEngine On
    RewriteRule ^olddir/(.*)$ http://new.com/newdir/$1 [R=301,L]

Com agafar el feed RSS d'una de les categories d'un bloc de Blogger?

Mirant una mica de seguida he trobat la resposta a la pregunta Can I get site feeds for specific labels? La URL per veure els apunts d'un tema, per exemple els etiquetats amb "ubuntu" en aquest bloc, és aquesta:

http://logd.blogspot.com/feeds/posts/default/-/ubuntu

8.6.10

Problemes a l'extreure pistes de CD amb el Sound Juicer

Sembla que amb l'Ubuntu Lucid continua havent-hi un error l'extractor d'àudio CD, el Sound-Juicer. Si deixem algun del camps buits el programa peta, per tant la solució és omplir tots els camps (no sé si també els camps gènere, any i disc?).

3.6.10

Lleuger aument de l'ús de Linux

Diverses fonts suggereixen un augment de l'ús de Linux en entorns d'escriptori. Un bon indicador d'aquest ús són les estadístiques dels webs. Mirant les estadístiques de que disposo sí que noto un lleuger augment, però moderat. El que sí que també constato és que Mac OS ha duplicat la seva presència en un parell d'anys.

Agafant l'últim any (amb data d'avui) i comparant-lo amb els 2 anterior veig que:
  • Windows descendeix: 92%, 89% i 86%
  • Mac puja: 3,9%, 6,4 i 8,6%
  • Linux puja: 3,4%, 4,13% i 4,78%
Mirant estadístiques de diversos llocs més també veig que un lleuger augment. Fins i tot aquest bloc ha passat en 2 anys del 22,8% d'usuaris amb Linux al 30%: ja voldríem aquest augment i aquesta quota en webs d'ús més general.

28.5.10

Simplificant l'accés per ssh des de la consola

Si estem farts de teclejar "ssh usuari@servidor", hi ha una manera una mica més senzilla editant el fitxer ~/.ssh/config (man ssh_config) i posant:

Host nom-curt
HostName nom-del-servidor.com
User usuari

Llavors a partir d'aquest moment podem teclejar directament "ssh nom-curt".

Alguns retocs als servidors Apache

Algunes directives de l'Apache2 que retoco en servidor LAMP:
  • MaxRequestsPerChild 150: a Ubuntu i a Debian posa 0, però hi ha forces programes PHP que no alliberen bé la memòria, per tant és interessant recrear els processos de tant en tant per alliberar memòria.
  • ServerTokens Prod: no dóna tanta informació sobre el tipus i versió de servidor web i sistema operatiu.
  • ServerSignature Off: no dóna tanta informació sobre el tipus i versió de servidor web i sistema operatiu.
Després cal reiniciar el servei d'Apache. Amb això evitem missatges com aquest:

Not Found

The requested URL /nomquenoexisteix was not found on this server.


Apache/2.2.8 (Ubuntu) PHP/5.2.4-2ubuntu5.10 with Suhosin-Patch mod_ssl/2.2.8 OpenSSL/0.9.8g Server servidor Port 80
I obtenim missatges així:

Not Found

The requested URL /nomquenoexisteix was not found on this server.


Apache Server at servidor Port 80

5.5.10

Com editar i crear fitxers PDF?

Amb programari lliure hi ha diverses solucions, però la millor és utilitzar l'Openoffice.org per crear fitxer PDF, per què?
  • Perquè tenim un botó que ens genera automàticament una versió en fitxer PDF del document que tenim obert.
  • Perquè si anem a Fitxer -> Exporta com a PDF tenim un munt d'opcions com per exemple: controlar la resolució de les imatges i la mida del document, posar contrasenyes i limitar certs usos, etc.
  • Perquè podem crear un document PDF híbrid que té a dins el document original en format Openoffice.org. Així quan obrim el PDF amb l'Openoffice.org se'ns obrirà sense cap problema el document original a partir del qual es va crear el PDF. Això es fa anant a Fitxer -> Exporta com a PDF i marcant l'opció Crea un fitxer híbrid.
I si tenim un PDF no híbrid i el volem editar encara el podem editar com si fos un gràfic amb el Draw de l'Openoffice.org o si no amb un editor d'imatges com el GIMP.

Finalment, també és útil saber que podem crear documents PDF imprimint el document en una impressora especial que crea fitxers PDF, això a Linux ja ens ve per defecte i a Windows podem fer servir el PDFCreator.

Tots aquest programes els podeu descarregar del web de Softcatalà.

4.5.10

Menu site map, arreglant l'ordre dels menús del site map

Menu site map és un mòdul que arregla les limitacions del mòdul Site Map de Drupal. Primer de tot arregla el problema de que l'ordre dels menús en el mapa web no concorda amb l'ordre en que mostrem els menús en els blocs i segon, a part d'arreglar aquest problema, permet especificar l'ordre exacte en que volem que apareguin a part d'algunes opcions més (profunditat dels menús, excloure ítems, etc.).

25.4.10

Actualitzant de la 9.10 a la 10.04 uns dies abans...

Seguint els passos d'Upgrading to 10.04 Lucid Lynx from Ubuntu 9.10 he fet justament això, actualitzar abans de la sortida oficial. M'ho ha fet força ràpid comparat amb altres ocasions, al voltant d'1 hora en un xarxa molt ràpida i a primeres hores del matí. Només he tingut un problema al principi i pel missatge que em donava de dependències, he eliminat tot l'Openoffice.org i això m'ha permès fer la instal·lació sense problemes.

Alguns canvis i migracions:
  • El nou aspecte ha estat el primer canvi que m'ha sobtat, però no m'ha agradat que els botons de les finestres estiguin a la cantonada esquerra i algunes barres massa fosques on les lletres es llegeixen malament.
  • El nou Thunderbird 3 ha estat el primer canvi important. Els diversos comptes de correu han funcionat a la primera i un cop instal·lades les extensions lightning i Provider for Calendar he recuperat els calendaris locals i remots sense problemes.
  • El Firefox m'ha descartat alguna extensió i també ha trobat alguna actualització, res greu. M'ha desaparegut la cerca de paquets d'Ubuntu i l'he hagut d'instal·lar i llavors m'ha donat un error dient que ja existia...
  • L'Openoffice.org l'he hagut d'instal·lar altre vegada: aptitude install openoffice.org
  • He provat alguns programes i tot sembla funcionar: VirtualBox, GoogleEarth, KeePassX, Opera, Chrome, ...
  • Encara tinc molts programes per provar, especialment les noves incorporacions.


8.3.10

Instal·lació de Drush a Ubuntu

Sembla que a partir d'Ubuntu Lucid Drush estarà als repositoris, però mentrestant haurem de fer la instal·lació manual:
  1. wget http://ftp.drupal.org/files/projects/drush-All-Versions-2.1.tar.gz
  2. tar xzvf drush-All-Versions-2.1.tar.gz
  3. ln -s /directori/drush/drush /usr/bin/drush

I sembla que ja funciona a tot arreu, ara per fer-lo funcionar haurem d'anar a dins el directori d'instal·lació del nostre Drupal, per exemple /var/www/site/ i ja podrem fer una primer ordre drush status per comprovar la instal·lació i mirar que funcioni.

El pas 3 es pot fer també creant un alias, ho explica tot el fitxer README.txt de Drush.

En alguns casos necessitarem instal·lar el paquet php5-cli.

Desactivar l'expiració de contrasenyes a Oracle 11g

Sembla que per defecte Oracle 11g fa expirar les contrasenyes del comptes, perquè per defecte no ho faci cal fer:
ALTER PROFILE DEFAULT LIMIT PASSWORD_LIFE_TIME UNLIMITED;

Si tenim l'usuari creat em dóna la sensació que perquè aquesta directiva funcioni caldrà recrear l'usuari o canviar-li la contrasenya amb un:
ALTER USER nom_usuari IDENTIFIED BY contrasenya;

22.1.10

Programes lliures imprescindibles en servidors Windows

Tot i que Windows i servidors són conceptes bastant oposats, o més ben dit, jo no triaria mai un sistema Windows per un servidor si ho pogués evitar, a vegades ens toca treballar amb aquesta tecnologia. Quant ho faig m'he donat compte que sempre instal·lo uns quants programes:
  • Firefox: ni que només sigui per descarregar programari, és molt millor això que un Internet Explorer on és impossible descarregar res de Sourceforge, ja que has d'anar autoritzant tots els mirrors, però un cop ho has fet no t'ho descarrega...
  • 7-zip: fins al Windows 2003 no va aparèixer el suport als fitxers .zip, però el descompressor de Windows era molt i molt lent i no tenia suport per altres tipus de fitxers comprimits. Amb el Windows 2008 sembla que ha millorat bastant la velocitat de descompressió, però com que crec que els formats suportats no són molt limitats ho continuo instal·lant.
  • Geany: continuo instal·lant un editor de text amb cara i ulls i amb reconeixement de sintaxi, suport de diversos jocs de caràcters, amb pestanyes, etc. Un editor de text molt lleuger però molt complet i a més a més multiplataforma.

18.1.10

Lightning 1.0 almost ready, Ubuntu not.

I can read in the Calendar Weblog that the recently released 1.o beta 1 version of Lightning for Thunderbird is quite stable and highly recommended for Thunderbird 3 users. But on the other hand, it seems that Ubuntu 10.04 Lucid Lynx is not yet ready as the Thunderbird 3 package is not in the repository...

L'equip que desenvolupa el Lightning, l'extensió de calendari del Thunderbird, ens diu que la versió 1.0 beta1 ja és prou estable per fer-la servir amb normalitat. O sigui que si treballeu amb Windows, feu una còpia de la carpeta Thunderbird de dins el Documents and Setting\datos de programa i ja podeu aventurar-vos a instal·lar la versió 3 del Thunderbird. Si feu servir Linux, podeu fer també el pas fent la còpia de seguretat de la carpeta ./mozilla-thunderbird, desinstal·lant el paquet thunderbir, descarregant el nou paquet (ja que no està en els repositoris) i fent la instal·lació.

Jo que sóc una mica més mandrós i esperaré a la propera versió d'Ubuntu que espero que incorpori la versió 3 del Thunderbird, ara mateix però, sembla que no hi és..

14.1.10

Dia per Windows, versió 0.97

Feia temps que no usava el Dia i m'ha fet gràcia veure que el projecte va avançant a pop a poc. Ara que pràcticament no faig servir Windows havia perdut el fil de la versió per aquest sistema i veig que d'entrada incorpora una millora substancial: posar-ho tot en una sola finestra!

Al Dia li passa com al Gimp, a Linux continua usant com a mínim un parell de finestres independents, a la versió per a Windows s'ha integrat tot en una sola finestra amb pestanyes. Esperem trobar-ho aviat a Linux!

La llista de canvis de la versió 0.97 és força extensa i també us pot interessar aquests apunts sobre Dia, en els que veig que l'últim any hi hagut més de 3 milions de descàrregues o que també hi ha un repositori de shapes per afegir al Dia.

Xarxa i Llibertat

Considerem imprescindible la retirada de la disposició final primera de la Llei d’Economia Sostenible pels següents motius:

1. Viola els drets constitucionals en els quals s’ha de basar un estat democràtic, especialment la presumpció d’innocència, llibertat d’expressió, privadesa, inviolabilitat domiciliària, tutela judicial efectiva, llibertat de mercat, protecció de consumidores i consumidors, entre d’altres.

2. Genera per a Internet un estat d’excepció en el qual la ciutadania serà tractada mitjançant procediments administratius sumaríssims reservats per l’Audiència Nacional a narcotraficants i terroristes.

3. Estableix un procediment punitiu “a la carta” per a casos en els quals els tribunals ja han manifestat que no constituïen delicte, implicant fins i tot la necessitat de modificar almenys 4 lleis, una d’elles orgànica. Açò comporta un canvi radical al sistema jurídic i una font d’inseguretat per al sector de les TIC (Tecnologia de la Informació i la Comunicació). Recordem, en aquest sentit, que l’intercanvi de coneixement i cultura a la xarxa és un motor econòmic important per a eixir de la crisi com s’ha demostrat àmpliament.

4. Els mecanismes preventius urgents dels quals disposa la llei i la judicatura són per a protegir a tota la ciutadania davant de riscos tan greus com els que afecten a la salut pública. El Govern de l’Estat pretén utilitzar aquests mateixos mecanismes de protecció global per a beneficiar interessos particulars enfront de la ciutadania. A més la normativa introduirà el concepte de “lucre indirecte”, és a dir: es pot tancar el bloc perquè “promocione” a un que “promociona” a un altre que vincula a un tercer que fa negocis presumptament il·lícits

5. Recordem que la propietat intel·lectual no és un dret fonamental contràriament a les declaracions del Ministre de Justícia, Francisco Caamaño. El que és un dret fonamental és el dret a la producció literària i artística.

6. D’acord amb les declaracions de la Ministra de Cultura, aquesta disposició s’utilitzarà exclusivament per a tancar 200 webs que presumptament estan atemptant contra els drets d’autor. Entenem que si aquest és l’objectiu de la disposició, no és necessària, ja que amb la legislació actual existeixen procediments que permeten actuar contra webs, fins i tot amb mesures cautelars, quan presumptament s’estiga incomplint la legalitat. Per la qual cosa no queda sinó recelar de les veritables intencions que la motiven ja que l’única cosa que afig a la legislació actual és el fet de deixar la ciutadania en una situació de greu indefensió jurídica a l’entorn digital.

7. Finalment considerem que la proposta del govern no només és un malbaratament de recursos sinó que serà absolutament ineficaç en els seus presumptes propòsits i deixa clara l’absoluta incapacitat per part de l’executiu d’entendre els temps i motors de l’Era Digital.

La disposició és una concessió més a la vella indústria de l’entreteniment en detriment dels drets fonamentals de la ciutadania en l’era digital.

La ciutadania no pot permetre de cap manera que seguisquen els intents de vulnerar drets fonamentals de les persones, sense la deguda tutela judicial efectiva, per a protegir drets de menor rang com la propietat intel·lectual. Aquesta circumstància ja va ser aclarida amb el dictat d’inconstitucionalitat de la llei Corcuera (o “llei de la puntada en la porta”). El Manifest en defensa dels drets fonamentals a Internet, signat per més de 200.000 persones, ja va avançar la reacció i demandes de la ciutadania abans la perspectiva inacceptable del govern.

Per a impulsar un definitiu canvi de rumb i coordinar una resposta conjunta, el 9 de gener s’ha constituït la “Xarxa Sostenible” una plataforma representativa de tots els sectors societat civil afectats. L’objectiu és iniciar una ofensiva per a garantir una regulació de l’entorn digital que permeta expressar tot el potencial de la Xarxa i de la creació cultural respectant les llibertats fonamentals.

En aquest sentit, reconeixem com a referència per al desenvolupament de l’era digital, la Carta per a la innovació, la creativitat i l’accés al coneixement, un document de síntesi elaborat per més de 100 experts de 20 països que arreplega els principis legals fonamentals que han d’inspirar aquest nou horitzó.

En particular, considerem que en aquests moments és especialment urgent la implementació per part de governs i institucions competents, dels següents aspectes arreplegats en la Carta:

1. Els artistes com tots els treballadors han de poder viure del seu treball (referència punt 2 “Demandes legals“, paràgraf B. “Estímul de la creativitat i la innovació”, de la Carta);

2. La societat necessita per al seu desenvolupament d’una xarxa oberta i lliure (referència punt 2 “Demandes legals“, paràgraf D, “Accés a les infraestructures tecnològiques”, de la Carta);

3. El dret a cita i el dret a compartir han de ser potenciats i no limitats com a fonament de qualsevol possibilitat d’informació i constitutiu de tot coneixement (referència punt 2 “Demandes legals“, paràgraf A, “Drets en un context digital”, de la Carta);

4. La ciutadania ha de poder gaudir lliurement dels drets exclusius dels béns públics que es paguen amb els seus diners, amb els diners publics (referència punt 2 “Demandes legals“, paràgraf C, “Coneixement comú i domini públic”, de la Carta);

5. Considerem necessària una reforma en profunditat del sistema de les entitats de gestió i l’abolició del cànon digital (referència punt 2 “Demandes legals“, paràgraf B, “Estímul de la creativitat i la innovació”, de la Carta).

Per tot això avui s’inicia la campanya INTERNET NO SERÁ OTRA TV i es duran a terme diverses accions ciutadanes durant tot el període de la presidència espanyola de la UE. Considerem particularment importants en el calendari de la presidència de torn espanyola el II Congrés d’Economia de la Cultura (29 i 30 de març a Barcelona), Reunió Informal de ministres de Cultura (30 i 31 de març a Barcelona) i la reunió de ministres de Telecomunicacions (18 a 20 d’abril a Granada).

La Xarxa té previst reunir-se amb representants nacionals i internacionals de partits polítics, representants de la cultura i delegacions diplomàtiques.

Signat Xarxa Sostenible

La Xarxa Sostenible som tots. Si vols adherir-te a aquest text, copia’l i difon-lo.

12.1.10

Instal·lant el locale català a Ubuntu

No havia tingut mai la necessitat d'instal·lar el locale català en un Ubuntu perquè sempre triava el català com a llengua del sistema, però quan m'he trobat un servidor que no havia instal·lat jo i el programa Gallery 2 no hi havia manera que es veiés en català, hem descobert el problema és que el sistema estava en espanyol. Llavors he instal·lat el locale català:

cd /usr/share/locales
./install-language-pack ca_ES
dpkg-reconfigure locales

29.12.09

L'any del Firefox

Aquests dies hem sabut que Firefox 3.5 ha aconseguit el primer lloc i esdevenir el navegador més usat. La suma de les 3 últimes versions d'Internet Explorer però, continua sent majoritària. Però com sabem, això són dades globals i a cada lloc l'evolució dels navegadors segueix ritmes diferents. Què passa a casa nostra?

Segons dades a les que tinc accés de webs en català, al mes de desembre s'ha notat una important alça de Firefox, arribant a superar a l'Internet Explorer en alguns casos. També ha experimentat un important augment el Safari, arribant a un 9% en alguns casos. També Chrome ha augmentat arribant a un 5% en algun cas. Finalment, Opera sembla el més castigat per la cursa i últimament no supera l'1%.

Resumint, l'ús del Firefox en el nostre àmbit és superior a la mitjana internacional i a la mitjana espanyola. El percentatge no és gens menyspreable i en el meu cas es situaria entre el 30% i el 43%, deixant de banda les estadístiques d'un bloc com aquest on el percentatge d'aquest mes es situa al 62%. Com ja he comentat diverses vegades tinc la sensació que l'ús del Firefox també està relacionat amb el nivell cultural o amb el nivell d'alfabetització digital. Llavors, potser la mitjana catalana rondaria tenint en compte tot tipus de webs rondaria com a molt sobre el 30%.

Esperem que la tria de navegador que en teoria ha d'oferir una actualització de Windows 7 ampliï l'ús de programari lliure el proper 2010!

Amagant la foto del profile de Drupal

Si volem fer una Intranet privada amb Drupal i volem aprofitar les funcionalitats que ens ofereix el propi programa, segurament voldrem que els usuaris puguin pujar una foto en el seu perfil i que aquesta foto només sigui visible pels usuaris de l'intranet. Segurament, si permetem que els usuaris adjuntin fitxers, voldrem que les descàrregues siguin privades. Però resulta que tot i que fem les descàrregues privades, les fotos del perfil continuaran sent públiques i, a més a més, els noms de les fotos són coneguts, picture-1.jpg, picture-2.jpg, etc.

Després d'experimentar amb els fitxer .htaccess sense gran èxit, he posat un fitxer .htaccess amb un Deny from all i després he fet un retoc en el codi del mòdul upload perquè faci una comprovació abans de res, o sigui en el mòdul upload.module he retocat el hook upload_file_download i al principi de tot hi he posat:
if (!user_access('view uploaded files')) {
return -1;



23.12.09

VideoLAN Movie Creator

Una bona notícia per acabar l'any, la gent de VideoLAN estan preparant un programa d'edició de vídeo semi-professional, multiplataforma i amb una interfícia senzilla. Estarem atents al nou VideoLAN Movie Creator.

27.11.09

Posant el rellotge a l'hora d'un servidor Ubuntu

El meu servidor Ubuntu no tenia l'hora ben posada i he hagut de posar-li i repassar que estigués a la zona horària correcta:

> date 112718:502009.01
> tzselect

També podem fer un:

> dpkg-reconfigure tzdata

Potser resulta més pràctic instal·lar un servidor de temps:

>aptitude install ntp

23.11.09

Gallery 3 Beta 3

He provat la nova versió del programari de gestió de galeries fotogràfiques Gallery. La versió 3 és una reescriptura de la versió 2 en la que a més a més s'ha intentat deixar només les característiques més habituals per tal de fer un programa més lleuger. He provat la beta 3 i comparant amb la versió 2 l'he trobat més lleuger, modern i pràctic. Com a contrapartida he trobat a faltar alguns mòduls de l'extensa col·lecció de la versió 2.

Algunes coses millorables són que el tema per defecte no es veu bé amb les últimes versions d'IE i Opera i també que els formats de vídeo acceptats estan molt limitats. També caldria millorar l'instal·lador perquè ens deixés triar el directori on volem desar les fotos.

La migració no m'ha donat problemes, es fa una instal·lació independent, s'activa el mòdul de migració i s'executa. Si el resultat no ens agrada, ens podem quedar amb la nostra versió antiga, tot això, si tenim prou espai de disc com per duplicar la nostra galeria.

La meva recomanació és esperar que surti la versió estable per avaluar la migració.

18.11.09

Programes i utilitats que afegeixo a l'Ubuntu

Alguns programes i utilitats que he afegit a l'Ubuntu amb el temps i que ara mateix tinc en el meu Karmic Koala i que normalment no venen amb la instal·lació per defecte, com que no recordo que ve per defecte potser em deixo alguna cosa, també he obviat algun programa més tècnic i el complements i extensions, ho poso agrupat tal i com ve al menú d'Aplicacions:

Accessoris
  • GShutdown: permet programar que l'ordinador s'apagui a certa hora, útil si vols fer una descàrrega, però no vols tenir l'ordinador encès gastant electricitat.
  • KeePassX: per a gestionar contrasenyes. Complet, portable i compatible.
  • VirtualBox: l'entorn de virtualització per tenir altres sistemes operatius.
Gràfics
  • Inkscape: per editar i crear gràfics vectorials.
  • Scribus: per fer autoedició, normalment instal·lo el paquet scribus-ng que és l'última versió.
  • Ufraw: per a tractar fotografies RAW. Molt potent.
Internet
  • Filezilla: el client d'FTP i SFTP.
  • Google Earth: sempre és útil tenir-lo.
  • Opera: el meu segon navegador, a vegades em fa falta...
  • Thunderbird: el client de correu electrònic hereu de Mozilla que amb l'extensió de calendari permet treballar amb diversos comptes de correu i calendaris locals i remots, gestionar tasques i compatible amb els productes de Google.
Programació
  • Geany: tot i que gedit és força potent, a vegades utilitzo aquest editor multiplataforma.
Multimèdia
  • VLC media player: el reproductor multimèdia més potent.
  • WinFF: conversor de vídeos.

2.11.09

Problemes amb els colors a Firefox 3.5

Amb la nova versió d'Ubuntu m'he trobat que en el Firefox 3.5 alguns gràfics PNG no es veien bé, el color de fons no era el correcte. He comprovat altres navegadors i altres sistemes operatius, i he vist que era un problema de Linux i Firefox 3.5. Cercant una mica he trobat una explicació i una solució:
  1. Teclejar en una pestanya nova: about:config
  2. Ens sortirà un missatge d'advertència i li direm que anirem en compte
  3. Cerquem l'entrada gfx.color_management.mode i canviem el valor de 2 a 0 per deshabilitar la gestió del color per part del Firefox.
  4. Reiniciem el navegador
Ho he trobat a Firefox 3.5 - Perfiles de color - OJODIGITAL

Cercant més sobre el tema llegeixo que es tracta d'un efecte no desitjat de la correcció de color que fa Firefox en imatges JPG i PNG. Aquesta correcció de color funciona des de la versió 3, però ara que s'ha optimitzat s'ha habilitat per defecte.

23.10.09

Deshabilitar la publicació per defecte de nodes

És bona política deshabilitar la publicació i la publicació en portada per defecte dels nodes. El més habitual és escriure un node nou i voler desar-lo abans de publicar-lo definitivament, llavors és més pràctic tenir deshabilitat la publicació per defecte, ja que sinó, tard o d'hora un node que no està llest ens apareixerà a la primera pàgina i molt probablement ja s'haurà distribuït pels canals RSS abans que el puguem des-publicar.

Així doncs, quan instal·lem Drupal és convenient anar a Administra -> Tipus de contingut i dins de la secció Configuració del flux de treball configurar que no es publiqui.

7.10.09

Fer aparèixer el botó de justificat a FCKEditor

Instal·lant el FCKEditor a Drupal 6 normalment no apareix el botó de justificat. Per afegir-lo he seguit els consell de How to add the "Justify" button to the toolbar, que són bàsicament:

1) Edit the file fckeditor.config.js located at:
profiles/satellite/modules/fckeditor/

2) Go to line 81

['JustifyLeft','JustifyCenter','JustifyRight','DrupalBreak'],

and change it by adding 'JustifyFull', as follows:

['JustifyLeft','JustifyCenter','JustifyRight','JustifyFull','DrupalBreak'],
Addicionalment en alguns casos, haurem d'anar a la configuració del mòdul i escollir un perfil on aparegui el botó, jo he triat el "Default" ja que els perfils DrupalFull, DrupalDeafault, etc. no apareix el botó.

31.7.09

How to repair a crashed table

After a disk space problem my Drupal site crashed. After obtaining some more disk space I got some error messages on my site saying that the cache table was crashed. To recover I had to repair it:

myisamchk --silent --force --fast --update-state /var/lib/mysql/database/cache.MYI

30.7.09

Versions antigues d’Ubuntu

Poder actualitzar i instal·lar programes en versions antigues d’Ubuntu pot ser molt difícil quan la versió ja no està suportada. Però gràcies al repositori old-releases d'Ubuntu no ens quedarem penjats:

Editeu els sources:

$ sudo gedit /etc/apt/sources.list

i canvieu el que hi haja en aquest fitxer per aquestes línies:

deb http://old-releases.ubuntu.com/ubuntu/ feisty main universe restricted multiverse
deb http://old-releases.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-security universe main multiverse restricted
deb http://old-releases.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-updates universe main multiverse restricted
deb http://old-releases.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-proposed universe main multiverse restricted
deb http://old-releases.ubuntu.com/ubuntu/ feisty-backports universe main multiverse restricted

I ja està, a funcionar. Amb un

$ sudo aptitude update && sudo aptitude dist-upgrade

Per evitar al màxim això, si preveiem no actualitzar la distribució, millor que triem les versions LTS que com a mínim en garantiran 5 anys d'actualitzacions per paquets de servidor.

29.7.09

Migrant un Drupal de MySQL 4 a 5

Per migrar la base de dades de Drupal de MySQL 4 a MySQL 5 he hagut d'especificar els jocs de caràters perquè no surtin caràcters estranys en el web:

> mysqldump -uuser -ppassword --add-drop-table --default-character-set=latin1 database > backup.sql

> mysql -uuser -ppassword --default-character-set=utf8 database <>

També hi havia una opció que era editar el fitxer i canviar les referències de latin1 a utf8. La importació dóna un error, però tot i així sembla que s'importa correctament. Atenció també si utilitzàveu guions en els noms d'usuari de la base de dades, MySQL 5 no ho accepta.

27.7.09

Error a l'actualitzar l'Enigmail: menuiten id= "enigmail_wizard"

Després d'una actualització automàtica de l'Enigmail m'apareixia aquest error:

menuiten id= "enigmail_wizard"

He mirat els complements instal·lats i he vist que el nou Enigmail era el 0.96, però que el Language Pack instal·lat era el 0.95. Com que el Thunderbird no ha detectat cap actualització he anat al web d'Enigmail i he descarregat el Catalan Language Pack 0.96. Al reiniciar ja no he tingut cap problema.

13.7.09

No useu guions en el nom d'una base de dades MySQL

Tot i que sembla que es poden usar guions en els noms de les bases de dades i en els noms d'usuari de MySQL, sembla que no és recomanable. En concret, ja m'ha passat dues vegades que en utilitzar l'script mysql_setpermission per crear usuaris em dóna un error. Hi he trobat aquesta explicació:
"Never use a hyphen (-) in the name of a MySQL™ database, table, or column name, even if hyphens are technically allowed. Doing so will crash your project with MySQL errors when when a double quoted PHP string interprets the hyphen as a minus sign."

Instal·lant 7-zip

Instal·lant el suport al format 7z a Ubuntu he vist que hi ha diversos paquets per triar, la instal·lació més completa sembla que és amb el Package p7zip-full que instal·la el 7-zip per línia de comandes i també ho afegeix a l'explorador de fitxers, al file-roller de Nautilus.

7-zip accepta molts més formats i instal·lant aquest paquet ja ens apareix al nautilus l'opció de comprimir arxius en un munt de formats.

Tot i que també té suport pel format .rar, vegeu fitxers RAR a Ubuntu 8.10.

2.7.09

Enviant fitxers per correu electrònic amb Thunderbird des del Nautilus

Al migrar a Ubuntu 9.04 a molts ens ha semblat que el paquet nautilus-sendto que permet que des de l'explorador del Gnome puguem enviar arxius per correu electrònic no funcionava bé, ja que només surt la possibilitat d'enviar-lo amb l'Evolution. Sembla que si a Sistema->Preferències->Aplicacions Preferides hem escollit el Thunderbird quan estem al Nautilus i diem que ho enviï amb l'Evolution ho fa realment amb el programa de correu per defecte i per tant ho fa amb el Thunderbird. Així el problema és més d'etiquetatge que no pas de funcionalitat:

26.6.09

Migrant el Thunderbird i el Lightning d'un Ubuntu a un altre

Migrant el perfil de Thunderbird amb el Lightning d'un Ubuntu 9.04 a una altre m'he trobat que no funcionaven els calendaris. El problema és que he copiat tot el .mozilla-thunderbird, però que no he instal·lat les extensions, per tant a complements m'apareixia el Lightning instal·lat, quan realment no ho estava. Així doncs cal instal·lar el Thunderbird, però també les extensions corresponents:
> aptitude install thunderbird
> aptitude install lightning-extension
> aptitude install lightning-extension-locale-ca
En canvi hi ha altres extensions que ja van incorporades, per exemple Enigmail ja ve amb el Thunderbird i la Provider for Google Calendar ve incorporada amb el paquet lightning-extension.

SQL Developer a Ubuntu 9.04

Per instal·lar l'SQL Developer a Ubuntu cal tenir instal·lat JRE de Java. Llavors us podeu baixar la versió for other platforms i dins la carpeta debian copiar els arxius que trobarem a les carpetes corresponents, de fet només cal copiar els que van a /opt i els que van a /usr/local/bin.

Finalment fem un llançador de l'aplicació personalitzat amb l'adreça /usr/local/bin/sqldeveloper.

4.5.09

Gnash i Swfdec no m'acaben de funcionar

Amb l'actualització a Jaunty el Firefox m'ha preguntat quin plugin utilitzar per les animacions Flash. Fins ara feia servir el propietari d'Adobe, però ara he provat tant l'Swfdec com el Gnash. Tots dos tenens algunes característiques que no tenen el d'Adobe, com per exemple poder saber la URL del Flash, poder-lo parar o reiniciar, tenir llistes negres (i blanques ) de URLS, etc.

Tot i així, no m'han acabat de funcionar bé cap dels dos en algunes pàgines i finalment he tornat al plugin d'Adobe. Per desinstal·lar els plugins ho he fet amb un aptitude remove i el nom del paquet i també he hagut de reinstal·lar el d'Adobe esborrant-lo primer. El noms dels paquets si els heu d'eliminar són:
  • flashplugin-nonfree
  • mozilla-plugin-gnash
  • swfdec-mozilla

30.4.09

Actualitzant de 8.10 a 9.04

L'actualització ha estat ràpida i sense problemes. Únicament he canviat els servidors es.archive.ubuntu.com del sources.list per archive.ubuntu.com ja que els mirrors espanyols no funcionaven en el moment de fer l'actualització.

27.4.09

Quant el Temp Tablespace d'Oracle creix desmesuradament

Oracle Temp Tablespace Growth Issue explica molt bé que es pot fer quan el tablespace temp creix d'una forma desmesurada molt per damunt de la mida de la base de dades. Normalment això passa en executar certes comandes.

La solució passa per reduir la mida del tablespace creant-ne un de nou, esborrant l'antic i recreant-lo amb una limitació de mida i finalment esborrar el nou.

14.4.09

Afegint plugins al Gimp

A Ubuntu instal·lant un paquet afegim una bona llista dels plugins més coneguts de Gimp:
    > aptitude install gimp-plugin-registry
També tenim l'opció d'afegir-ne més descarregant-los del Gimp Plugin Registry.

HTTP request status Fails a Drupal

Un error que dóna bastants mals de cap a Drupal és aquest que apareix en l'informe d'estat:
    HTTP request status Fails
    Your system or network configuration does not allow Drupal to access web pages, resulting in reduced functionality. This could be due to your webserver configuration or PHP settings, and should be resolved in order to download information about available updates, fetch aggregator feeds, sign in via OpenID, or use other network-dependent services.
Tot i que s'apunten diverses causes que el poden provocar en el meu cas ha estat un error al fer un canvi en la configuració de xarxa del servidor, deixant una IP equivocada al fitxer hosts:
    root@servidor:/etc# cat hosts
    127.0.0.1 localhost
    x.x.x.x servidor.domini servidor

13.4.09

Fent desaparèixer el "membre des de fa..."

Visualitzant usuaris a Drupal ens apareix la secció History on hi posa member for... i diu quan de temps fa que es va donar d'alta l'usuari. Molts cops visualitzar aquesta informació no interessa i l'única via per fer-ho desaparèixer és fer un nou template d'usuari. Tot i així, es pot ocultar força bé amb un parell de trucs. Primer afegir aquest CSS que ens oculta la informació:
    .profile dl.user-member {
    display: none;
    }
Però també haurem d'ocultar el títol de la secció, el History, i això ho podem fer traduint-lo per un espai en blanc. Tot plegat, poc elegant, però ràpid.

3.4.09

Pàgina no trobada en editar vistes de Drupal 6

M'he trobat amb el problema de que Drupal 6 no trobava la pàgina d'edició de les vistes. Ho he solucionat netejant la Cache a admin/settings/performance.

26.3.09

Fitxers RAR a Ubuntu 8.10

He tingut problemes per obrir un fitxer .rar amb el FileRoller, el gestor de fitxers comprimits que utilitza el Nautilus i el Gnome. Obrint una consola ho he provat amb el 7-zip fent 7z x fitxer.rar, però ha extret fitxers buits. Així doncs he instal·lat el paquet unrar i aquest sí que ha funcionat amb un unrar e fitxer.rar

18.3.09

Clients antics d'Oracle no funcionen amb la nova versió 11g

Sembla que amb la nova versió 11g d'Oracle ja no funcionen els clients molt antics com els de la versió 8 (Legacy Applications and Oracle 11g). Els clients 9.2 si que funcionen, però amb ODBC no i fent diversos intents sembla que es bloqueja el compte d'usuari i cal acabar fent un:
    SQL> ALTER USER username ACCOUNT UNLOCK;
Així doncs, he instal·lat l'últim client Oracle que he trobat, l'Oracle Instant Client 11. En principi només volia actualitzar el driver d'Oracle, però sembla que s'ha d'instal·lar tot, bé s'ha d'instal·lar com a mínim el paquet base i el paquet odbc en aquest ordre, després cal fer unes quantes coses més, en aquest cas a Windows ha calgut fer tot això:
  1. Si tenim un fitxer TNSNAMES.ORA el copiarem en el directori del client (C:\instant_client_11_1), si no l'haurem de crear posant-hi la configuració de totes les connexions a bases de dades Oracle que volguem fer.
  2. Afegirem el directori al PATH.
  3. Afegirem la variable TNS_ADMIN amb el directori del client.
  4. Afegirem la variable NLS_LANG amb el nostre joc de caràcters, per exemple AMERICAN_AMERICA.WE8MSWIN1252.
  5. Editem el registre i si existeix la subclau NLS_LANG a \HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ORACLE li canviarem el nom perquè no entri en conflicte amb la variable d'entorn que hem creat. Això farà que el client Oracle que tinguem deixi de funcionar.
  6. Executem l'odbc_install.exe del directori del client.
  7. Creem i provem el nou ODBC des de l'Administrador d'Orígens ODBC, el nou driver es dirà "Oracle in instantclinet11_1".

MySQL Migration Toolkit ara dins de les MySQL GUI Tools

He tornat a utilitzar recentment el MySQL Migration Toolkit per migrar dades de MS Access a MySQL, tot i que suporta molts altres origens de dades. Ja n'he parlat altres vegades, va com una seda. Ara el que veig és que va integrat dins del paquet MySQL GUI Tools (v5.0) i que hi ha versions per a diversos sitemes operatius.

17.3.09

Diccionari català de sinònims, versió 1.0.0

Des de fa uns dies ja podem descarregar l'extensió per tenir el Diccionari català de sinònims al nostre Openoffice.org. Aquesta nova versió té 5.000 entrades i és un complement perfecte per utilitzar conjuntament amb el Diccionari Català Ortogràfic.

Per instal·lar-lo:
  • Instal·leu l'extensió
  • Tanqueu l'OOo 3.0
  • Tanqueu també l'inici ràpid de l'OOo 3.0
  • Reinicieu l'OOo 3.0
  • Useu el diccionari de sinònims

Kexi i Openoffice.org Base decebedors

De tant en tant faig una ullada a l'estat d'aquests dos programes que podrien ser un substitut de MS Access, però cada vegada que els miro em deceben. Encara cap dels dos no suporta sentències SQL amb una mica de complexitat, em refereixo a coses tant indispensables com agrupar, subqueries i funcions.