5.7.07

Drupal 6.0, codi congelat

Sembla que s'ha congelat el desenvolupament de noves funcionalitats a la propera versió 6.0 de Drupal. El progrés d'aquest gestor de continguts ha estat molt ràpid en els últims temps, el canvi de la versió 4.6 a 4.7 ja afegia unes quantes coses i la versió 5.0 que va sortir fa menys d'un any ha fet canvis molt importants al codi i a la vegada s'ha guanyat en funcionalitat, però també en facilitar la vida als programadors i dissenyadors!

La nova versió 6.0 incorpora millores com per exemple:
  • suport per OpenID
  • Millora de la gestió de resums de notícies
  • Millores molt importants en el sistema de temes
  • Instal·lador millorat
  • Més notificacions opcionals per mail quan es fan accions sobre usuaris
  • Suport per a traduir posts a diverses llengües
  • Possibilitat d'escollir l'idioma d'un node, segons la llengua del navegador o a través de la URL.

3.7.07

Programa de les VI Jornades de Programari Liure

A LaFarga.cat comenten que ja està disponible el programa de les Jornades de Programari Liure que aquest any es celebren del 4 al 7 de juliol a la Universitat de Girona. Algunes de les conferències, tallers i presentacions interessants són:
  • Hi ha diverses conferències del model de negoci amb programari lliure
  • Forces presentacions sobre implementacions amb programari lliure, per exemple amb l'ús de Moodle, Gallery o Plone.
  • Molts projectes de programari lliure creats des de casa nostre es presenten en aquestes jornades.

2.7.07

El projecte Calendar continua

Quatre dies després del llançament de la versió 0.5 de Lightning i Sunbird, el projecte continua el seu desenvolupament i mira cap al futur. A les versions de desenvolupament ja s'han presentat noves funcionalitats, com un barra per canviar de la Vista de Calendari a la Vista de Correu electrònic. A la vegada s'aprofita per solucionar diverses errades de la integració de Lightning, però encara queden uns quants serrells per corregir com que el Lightning recordi la vista de calendari quan canvies de vista... Suposo que veurem aquestes funcionalitats a la propera versió 0.7?

Actualització: hi ha un nou apunt al bloc del Calendar on es ressenyen un munt d'incidències que ja s'han resolt i es parla de que la propera versió serà la 0.7, l'actualització, si no vaig errat, serà automàtica com a la resta de programes i extensions de Firefox i Thunderbird.

28.6.07

Lightning i Sunbird 0.5 ja han sortit oficialment!

Ahir finalment van sortir oficialment les versions 0.5 del Calendar: el programa Sunbird i l'extensió del Thunderbird Lightning.

Les novetats de la versió 0.5:
  • Interfície i vistes del calendari molt més ben acabades
  • Amb el Lighning podem enviar invitacions d'esdeveniment i rebre missatges amb ivitacions (iMIP/iTIP), també el que ens enviïn des de l'Outlook.
  • Es pot fixar un horari de treball o laboral
  • Migració automàtica de dades de Sunbird 0.2, iCal.app i Evolution.
  • Millores importants en la impressió
  • Millor integració del Lightning dins del Mozilla Thunderbird (Impressió, fer/desfer o copiar i enganxar)
  • Suport als calendaris de Google (instal·lant l'extensió Google Calendar Provide), sense l'extensió em sembla que tenim només accés de lectura.
  • Correcció ortogràfica
  • Actualitzacions automàtiques
Ho podeu descarregar d'aquí:

27.6.07

Girant vídeos amb memcoder

No us ha passat mai que feu un vídeo amb la càmera de fer fotos i que l'enquadreu millor girant la càmera i després us trobeu que no sabeu com girar o rotar el vídeo? Amb aquesta petita guia de l'eina mencoder he aconseguit girar vídeos:
> aptitude install mencoder
Posant rotate=1 girem 90º en sentit horari amb rotate=2 en sentit antihorari:
> mencoder -vf rotate=1 -oac pcm -ovc lavc videoOriginal.avi
-o videoGirat.avi
Justament us comentava l'altre dia l'eina WinFF que és un frontend d'FFMPEG . No sé si FFMPEG permet també girar vídeos?

Actualització: abans calia posar -vop a partir d'Ubuntu Gutsy posem -vf.

25.6.07

Videolan VLC 0.8.6c

Ha aparegut una nova revisió del reproductor multimèdia VLC. La nova revisió corregeix problemes de compatibilitat amb Windows Vista, diversos errors, actualitzacions de seguretat i millores en alguns descodificadors.

WinFF conversió ràpida i fàcil de vídeos

WinFF és una interfície gràfica d'FFMPEG. Reconeix un munt de formats i també extreu el so o el vídeo. Ideal per a convertir els vídeos de la càmera o del mòbil que no es veuen bé amb el nostre reproductor preferit...

És programari lliure i té versions per a Windows XP i per a Gnome!

A Ubuntu 7.04 podeu instal·lar el paquet .deb, jo he instal·lat també el paquet ffmpeg i sembla que aconsellen instal·lar el paquet libgdk-pixbuf-dev, a mi no m'ha calgut.

22.6.07

Instal·lant el Thunderbird 2 a Ubuntu

Ubuntu Feitsy no inclou la versió 2 del Mozilla Thunderbird, sí que ho farà la propera versió, la Gutsy Gibbon. Per instal·lar la nova versió a Feitsy he fet els següent (basant-me en aquest enllaç):
> su
> aptitude remove mozilla-thunderbird (desintal·lo la
versió 1.5 sí l'he instal·lat, no esborra la
configuració ni els missatges!)
> cd /usr/local
> mkdir mozilla-thunderbird
> cd mozilla-thunderbird
> wget http://download.mozilla.org/
?product=thunderbird-2.0.0.4&os=linux&lang=ca
> tar xzvf thunderbird-2.0.0.4.tar.gz
A partir d'aquí podem crear una drecera a /usr/local/mozilla-softcatala/thunderbird/thunderbird per executar-lo.

El perfil es crearà a ~/thunderbird/, si ja teníem un perfil de la versió 1.5 intal·lat per l'Ubuntu estarà al directori ~/mozilla-thunderbird/ i llavors o copiarem al directori ~/thunderbird abans de posar en marxa el programa.

Algunes extensions addicionals que podem instal·lar:
  • Lightning 0.5, l'extensió que ens afegirà el Calendar!
  • Provider for Google Calendar, si volem tenir comunicació bidireccional amb els calendari de Google.
  • Enigmail per al xifrat i signat de missatges.
  • Diccionaris per a la correcció ortogràfica!
Si volem que funcionin les actualitzacions automàtiques haurem d'executar el thunderbird com a root, o millor, canviar el propietari del directori d'instal·lació i posar l'usuari que usem normalment amb un:
> chown -R usuari.usuari /usr/local/mozilla-thunderbird

19.6.07

Blogger en català

El sistema de blocs de Google, el Blogger, ja està disponible en català!
És una bona notícia, tot i així ja he vist alguns errors i és una llàstima que s'utilitzin infinitius en alguns lloc i no segueixin del tot la guia d'estil de Softcatalà!

17.6.07

Anàlisi comparatiu de processadors de textos

Word Processor Review és un anàlisi de l'Openoffice.org i de Microsoft Word 2007, però també inclou dues categories més, processadors més lleugers com Abiword i processadors de textos on-line com Google Docs. És interessant perquè no treu grans conclusions (si que fa una tria personal al final), en canvi fa uns llistat de punts bons i dolents de cada producte.

Lightning i Sunbird 0.5 RC2

Ja tenim la segona Release Candidate de Lightning & Sunbird. Els paquets inclouen totes les localitzacions i si no es troba cap error important es convertiran en la versió definitiva.

13.6.07

Fascicles sobre programari lliure de l'Ajuntament de Barcelona

Altres cops us he parlat dels fascicles sobre programari lliure que ha editat l'Ajuntament de Barcelona. Ara veig que n'hi ha de nous sobre els diversos programes de l'Openoffice.org que es sumen als que ja hi havien sobre Firefox, Thunderbid, Gimp, Inkscape, Gaim, Gnome i KDE.

5.6.07

StartUp Manager: gestió gràfica de l'arranc

A VivaLinux he trobat una ressenya d'aquest interessant programa, el StartUp Manager. Aquest programa permet gestionar el GRUB i canviar les configuracions: afegir contrasenya, escollir el tema d'arrancada, canviar colors, limitar el número de kernels que apareixen, escollir el kernel per defecte o fer un disquet d'arrancada entre d'altres.

Trobo que és un programa molt interessant que hauria d'estar a Ubuntu per defecte, ja que pels usuaris novells editar el menu.lst no és una solució acceptable, i pensem que molts usuaris utilitzen el dual-boot Windows-Linux.

4.6.07

Assistent de migració de Windows a Ubuntu

Ja fa uns quants dies vaig intal·lar un Ubuntu 7.04. Fins aquell moment no havia fet encara cap instal·lació des de zero amb el CD oficial. Segurament ho havia llegit, però em va sorprendre que en el procés d'instal·lació (en un equip amb dual-boot) l'Ubuntu em preguntés quines preferències, configuracions i/o documents volia migrar de la partició de Windows a la nova instal·lació d'Ubuntu. No em va interessar traspassar res o sigui que no ho vaig poder provar, però en tot cas trobo que és una funcionalitat molt pràctica!

Mozilla Firefox 1.5.0.12, l'última versió de la branca 1.5

Mozilla Firefox 1.5.0.12 serà l'última actualització de la branca 1.5 de Firefox. En les pròximes setmanes amb aquesta nova versió les actualitzacions automàtiques informaran de la possibilitat de descarregar la nova versió 2.0.0.4!

1.6.07

Mozilla Calendar: Sunbird i Lightning 0.5 RC1

Ja tenim la primera versió candidata 0.5 RC 1 de la nova versió del Sunbird i l'extensió del Thunderbird Lightning, el gestor de calendaris de Mozilla!
Si voleu instal·lar-vos-ho aquesta versió és molt estable i a més porta totes les traduccions incorporades.

GIMP 2.2.15

Hi ha una nova versió de GIMP que corregeix diversos errors.

30.5.07

Lightbox2, un script per a sobreposar imatges

Lightbox 2 és un script per a sobreposar imatges en una pàgina, es pot utilitzar per crear petites galeries de fotos. Podeu veure alguns exemples al seu web.

29.5.07

FCKeditor incorporat a Adobe ColdFusion i a Oracle Application express

Llegeixo a les notícies de FCKeditor que aquest editor HTML que s'integra fàcilment en pàgines web ha estat escollit per ser incorporat en 2 productes de 2 grans empreses com són Adobe i Oracle. Adobe l'incorporarà a la propera versió del seu ColdFusion, els programadors només hauran de posar l'etiqueta "". Per altra banda Oracle ha integrat l'FCKeditor al seu desenvolupador ràpid d'aplicacions web, l'Application Express.

28.5.07

Segons W3Counter Firefox arriba al 25%

Ho comenten diverses webs i jo fa uns dies us comentava la percepció de que hi havia un increment a casa nostra de l'ús del Mozilla Firefox, ara W3Counter publica les seves estadístiques i sembla confirmar-ho.

Com sempre amb les estadístiques web mai sabem si són prou representatives del total o d'una comunitat concreta, segurament la dada més fiable la té Google en el seu cercador que és el més utilitzat del món.

D'altra banda en Toni Hermoso comentava en l'apunt que jo feia l'altre dia que el web Estat Propi té un 30% d'ús del Firefox, suposo que els visitants d'aquest web estan força conscienciats en l'ús de programari en català i llavors Firefox és l'opció natural. Continuarem sense saber del cert com naveguem els catalans, ho haurem d'intuir, potser les estadístiques de Gencat.net serien representatives? Tot i que no és que sigui un portal del tot accessible amb Firefox...

Per últim també comentar que l'ús de Linux a l'hora de navegar segons aquestes estadístiques és del 1.21%.

25.5.07

L'Ajuntament de Barcelona gasta 524.000 Euros en llicències de Microsoft Office

Llegeixo avui a VilaWeb aquesta notícia i m'indigna! Les excuses de l'IMI també m'indignen! I les promeses incomplertes dels polítics també!

És evident que des de la comunitat del programari lliure hem de lluitar més i donar suport a iniciatives com el Manifest a favor del programari lliure i formats oberts als municipis. No són solament els ajuntaments, és tota l'administració pública, la Generalitat i el seu portal, l'educació, les universitats!

23.5.07

Cicle de Conferències al Campus del Baix Llobregat sobre la certificació electrònica avui

Aquest mes es fa un cicle interessant de conferències titulat La certificació electrònica avui. Les conferències són:
  • "La importància de la seguretat en les transaccions a través de Internet"
    Jordi Masias
    Director de CATCert - Agència Catalana de Certificació
  • "Consorci AOC: Un instrument al servei de les administracions catalanes. Projectes i serveis"
    Joan A. Olivares Obis
    Director Gerent del Consorci Administració Oberta Electrònica de Catalunya (Consorci AOC)
  • "Ús de la Infraestructura de Clau Pública (PKI) en els projectes e-DNI i e-Passaport"
    Jordi Íñigo Griera
    Software Development Manager de Safelayer Secure Communications S.A.

22.5.07

Soundconverter, per convertir entre formats d'audio: ogg, mp3, wav...

Al Gnome he utilitzat diverses vegades el CD Sound Juicer per extreure les pistes d'audio i convertir-les en fitxers .ogg. Ara tinc la necessitat de convertir-los a mp3 per portar-los a reproductors hardware que només soporten MP3 o WMA. SoundExtractor fa la feina de forma eficient, tries els fitxers o la carpeta i configures a preferències el format de sortida, la carpeta de destí i com vols el nom del fitxer, cliques a converteix i ja està. Per instal·lar-lo a Ubuntu:

> sudo aptitude install soundconverter

21.5.07

Play OGG. Campanya de la FSF a favor del format .OGG

La Free Software Foundation ha iniciat una campanya per promocionar el format d'audio lliure de patents Ogg Vorbis (fitxers .ogg). Usant programari lliure aquest format està molt acceptat, en canvi trobar reproductors (portàtils, de sobretaula, equips de música) amb aquest format és difícil.
Play Ogg
Des de la FSF recomanen el reproductor lliure Videolan VLC.

15.5.07

L'ús de Linux creix

Si l'altre dia us deia que l'ús del Mozilla Firefox segueix creixent a Catalunya, de la mateixa font, les estadístiques web, també se'n desprèn que l'ús de Linux també creix i força. Deixant de banda com sempre aquest bloc on l'ús de Linux arriba al 22%, els percentatges de diversos webs semblen haver crescut aquest any fins a un 20%. Tractant-se de percentatges d'ús molt baixos que oscil·len entre les dècimes i el 3,5% només en podem fer cas en webs amb moltes visites. Tot i així, la tendència a l'alça hi és.

L'Ubuntu Catalan Loco Team ja és oficial

El Catalan Team d'Ubuntu ja és oficialment un grup local d'Ubuntu i a més a més el primer d'àmbit lingüístic i cultural i no solament territorial. Ahir el Consell de la Comunitat d’Ubuntu va aprovar l'ingrés i va felicitar el nou grup per la feina feta fins ara recollida en el dossier d’aprovació. I és que la comunitat catalana d'Ubuntu té una llista de subscripció i uns fòrum molt actius.

Actualització, també en parlen a Vilaweb.

Descobrint el Thunderbird 2.0, memorització de carpetes recents

A poc a poc vaig descobrint petits detalls de la nova versió d'aquest programa que em van fent la vida més fàcil. Una de les opcions que m'agraden és que el clicar amb el botó dret sobre un missatge pots moure'l a l'última carpeta on has mogut missatges "Torna a moure'l a..." o en escollir una carpeta on moure un missatge a dalt de tot et surt l'opció "recent" amb les últimes carpetes escollides. La mateixa opció ens apareix en copiar missatges.

Vilaweb TV: "Ubuntu, un sistema operatiu diferent"

Vilaweb TV publica un vídeo sobre Ubuntu i la seva instal·lació:
La distribució del sistema operatiu GNU/Linux Ubuntu, que és de codi lliure i gratuïta, s'ha fet famosa per la seva senzillesa i pel fet de ser adaptada per a usuaris domèstics. En aquest vídeo us expliquem com funciona i com la podem instal·lar.

14.5.07

Sunbird i Lightning 0.5 llestos, però es publicaran amb retard

Avui he mirat el Calendar Weblog com tantes vegades he fet aquestes darreres setmanes a l'espera del llançament final de la versió 0.5 dels Mozilla Sunbird i Ligthning. Sembla que finalment estan a punt, però per diversos motius logístics (assistència a conferències, falta de temps per redactar les notes de la nova versió, empaquetat etc.) haurem d'esperar uns dies a tenir el programes empaquetats amb tots els idiomes i preparats per descarregar dels servidors de Mozilla.

Si voleu provar la versió en anglès etiquetada com a 0.5pre en principi és la definitiva.

10.5.07

Ahir em van arribar els CDs d'Ubuntu 7.04

Ahir em van arribar els 3 CDs que vaig demanar de la nova versió d'Ubuntu. Anaven acompanyats de 4 adhesius que encara no he decidit on enganxaré!

8.5.07

L'ús del Mozilla Firefox segueix creixent a Catalunya

En els últims mesos estic notant un increment important de l'ús del Firefox, deixant de banda les estadístiques d'aquest bloc en que l'ús del Firefox oscil·la entre el 48 i el 60% de les visites, en altres estadístiques a les que tinc accés la tendència del Firefox sembla alcista i ha passat del 19% del gener al 23% de l'abril.

Sense haver fet un estudi en profunditat i amb la visió parcial de tenir accés a 4 o 5 estadístiques de webs de temàtiques diverses la meva sensació és que l'ús del Firefox és més alt en webs:
  • de caràcter tecnològic
  • de caràcter polític, social, sobre educació superior etc.
Les meves conclusions (poc riguroses) són que el Firefox és més usat per persones amb un nivell educatiu o cultural alt. L'Internet Explorer és l'elecció (forçada) dels que entren a Internet per primera vegada i en general dels usuaris poc experimentats, nens i gent gran.

7.5.07

Pidgin 2.0.0, l'antic GAIM

Ja tenim la versió 2.0.0 de Gaim, ui no! ara es diu Pidgin. I finalment ja tenim la versió 2 disponible per a Linux i Windows.

Canonical i Intel anuncien Ubuntu Mobile

Ja veurem com evoluciona el tema, però sembla interessant l'impuls que li pugui donar Ubuntu a dispositius mòbils on sembla que el Windows està acaparant el mercat i on opcions com Palm OS són cada cop més minoritàries i les basades en Linux no acaben de despuntar.

3.5.07

Cercant al nou diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans des del Firefox

Fa uns dies us deia que havia aparegut la segona edició del Diccionari de la Llengua Catalana de l'Institut d'Estudis Catalans i que havia afegit la paraula clau "diec" (botó dret del ratolí sobre el camp que volem cercar i opció "afegeix una paraula clau per aquest camp") per fer cerques des de la barra d'adreces. Avui he mirat si hi havia algun motor de cerca al web de Softcatalà i he acabat modificant el que posa DIEC, ja que la URL està equivocada. L'he instal·lat al Firefox de Windows i he anat a C:\Documents and Settings\nom usuari\Datos de programa\Mozilla\Firefox\Profiles\xxxx.default\searchplugins i he editat el fitxer diec.xml i a la tercera línia començant pel final he canviat aquesta adreça:
template="http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada={searchTerms}"

Actualització: Ja podeu trobar el motor de cerca a la web de softcatalà amb el nom de DIEC, fins ara es podia trobar al web a mozdev.org amb el nom DIEC2.

Algunes notícies d'aquests dies

Algunes notícies d'aquests dies que m'han semblat interessants:

26.4.07

VideoLAN VLC media player 0.8.6b

Hi ha una nova versió del reproductor multimèida de VideoLAN que corregeix diversos errors i millora el suport de diversos formats de vídeo. Podeu veure el canvis aquí i també els canvis que incorporarà la propera versió 0.9.0.

GIMP 2.2.14

Arriba una nova versió de GIMP que corregeix errors i aporta més estabilitat. I és que els canvis significatius s'estan produint des de fa temps a la branca de de desenvolupament que acaba de treure la versió 2.3.16 i que s'acosta a la preparació de la propera branca estable, la 2.4.

24.4.07

DrupalEd, Drupal per a l'ensenyament

DrupalEd és una edició/distribució de Drupal orientada a l'ensenyament. Inclou de sèrie un conjunt de mòduls i eines externes per a que professors, pares i alumnes hi treballin. Sembla un projecte interessant, ja que a priori Drupal no és un Learning Manegement System com podria ser Moodle.

A l'enllaç podeu veure una mica quines funcionalitats té, també a través de la notícia a drupal.org he vist que inclou per exemple l'editor TinyMCE o galeries fotogràfiques.

Actualitzat el web de Dia for Windows 0.96.1-3

Fa uns dies us comentava l'aparició de la versió 0.96.1-3 per a Windows, ara ja s'ha actualitzat el web de Dia for Windows. De fet ja he anat parlant de la versió 0.96 diverses vegades i dels seus canvis.

La versió per a Linux va sortir uns dies abans i lògicament la podeu trobar a les vostres distribucions de Linux, la Ubuntu 7.04 ja porta la versió 0.96.1.

23.4.07

Google Calendar i Thunderbird amb Lightning

Si no vaig equivocat el Mozilla Sunbird/Lightning poden llegir calendaris del Google Calendar ja que funcionen amb el protocol iCal. Ara, a més a més, amb l'extensió Provider for Google Calendar del Thunderbird o del Sunbird, podrem també escriure events i per tant tenir accés bidireccional.

D'altra banda, la versió 0.5 de Sunbird/Lightning està ja apunt de sortir, només hi ha un parell de bugs que fan que no surti encara la primera versió candidata, un és a Mac i per tant no impedirà el progrés les altres versions i l'altra bug és quan s'envien invitacions a clients amb l'Outlook. Esperem disposar aviat d'aquesta nova versió.

20.4.07

Scribus a Ubuntu 7.04

Cercant l'Scribus en els paquets de l'Ubuntu he vist que per tenir l'última versió estable has d'instal·lar el paquet scribus-ng. A Windows jo treballava ja amb versions 1.3.3.x i em trobava que a Ubuntu no em reconeixia els fitxers ja que el paquet scribus és la versió 1.2.5.

KeePass 1.07

News: KeePass 1.07 available! Doncs això, hi ha una nova versió d'aquest gestor de contrasenyes. Hi ha una llista llarga de millores que fan recomanable actualitzar-se.

Diccionari de la llengua catalana, segona edició

Ja es pot consultar en línia la segona edició del diccionari de l'Institut d'Estudis Catalans - Diec2. Fins ara jo utilitzava el Diccionari de l'Enciclopèida Catalana que a més a més apareix com un dels enginys de cerca per defecte del Firefox en català. Serà interessant incloure'l com enginy de cerca al Firefox, de moment jo hi he afegit la paraula clau "diec".

Passant d'Ubuntu Dapper a Feitsy Fawn, from 6.10 to 7.04

Avui no ha estat un bon dia per migrar un Ubuntu Dapper 6.10 amb programari d'escriptori a la nova versió 7.04. Els servidors web d'Ubuntu ja anaven col·lapsats de bon matí, doncs per actualitzar la instal·lació per ADSL he estat unes 7 hores, suposo que també i ha tingut molt a veure la velocitat de l'ADSL.

El procediment ha estat copiar els sources.list de l'ubuntuguide.org i fer els ja clàssics:

> aptitude update
> aptitude dist-upgrade

19.4.07

Arriba el Thunderbird 2.0

Llegeixo la notícia a Softcatalà i m'agafa per sorpresa, ja que avui jo pensava en l'Ubuntu! A part de la notícia de Softcatalà podeu veure les característiques en anglès de forma molt gràfica en aquest enllaç.

A Windows he instal·lat la versió 2 damunt de la 1.5.0.10 i l'assistent m'ho ha instal·lat sense grans problemes, únicament m'ha deshabilitat l'Enigmail (0.94), però m'ha permès instal·lar una nova versió compatible (la 0.95) amb un clic. El paquet de localització d'Enigmail al català l'he hagut de descarregar manualment, ja que també havia quedat també inhabilitat.

Disponible Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn)

Sembla que ja està disponible aquí.

18.4.07

7-Zip 4.45 beta

Tenim disponible una nova versió de 7-Zip, la 4.45 beta. Tot i ser una beta és una versió força estable, penseu que l'última versió estable, la 4.42, és del maig de l'any passat i des de llavors hi hagut versions alpha i/o beta de les 4.43, 4.44 i 4.45 sense que hagi aparegut una versió estable nova. Si us dóna algun problema potser la 4.44 beta és una de les més estables.

No he trobat per enlloc el full de ruta de 7-Zip ni el motiu pel qual el seu desenvolupador no ha tret cap versió estable encara. La pròxima estable podria ser la 4.45, però potser que li posi finalment 4.46... En això de les versions cada projecte segueix el seu estil.

Festa Feisty d'ubuntu.cat

Aquest divendres es fa a Barna una Festa Feisty organitzada per la comunitat catalana d'usuaris d'Ubuntu. Com ja sabeu es cel·lebra l'arribada de la nova versió d'Ubuntu, la 7.04.

17.4.07

Saber les versions d'Oracle que tens instal·lades

Per esbrinar quina versió de base de dades Oracle tenim instal·lada podem fer:

sqlplus /nolog
SQL> conn / as sysdba
SQL> select * from v$version;

Per l'Application Server (en el fons un servidor web basat en Apache!!!) ho podem esbrinar mirant el fitxer ORACLE_HOME/config/ias.properties tant a Unix com a Windows.

Dia 0.96.1-3 per a Windows

Ja fa uns dies que tenim la versió 0.96 de Dia. Per a Windows estan sortint diverses versions algunes de les quals no m'arrencava. Ara ja podeu trobar el Dia 0.96.1-3 per a Windows a SourceForge.net que sembla que ja és més estable, requereix el GTK 2.10.

12.4.07

Problemes a Drupal l'actualitzar MySQL de la versió 4.0 a la 5.0

En migrar de MySQL 4.0 a una versió superior, en el meu cas la 5.0, em trobo que Drupal mostra caràcters estranys. El problema és que cal canviar la codificació de la bases de dades MySQL. Després de llegir un munt de fòrum l'opció que m'ha funcionat és exportar la base de dades:

> mysqldump -uuser -ppassword --add-drop-table --default-character-set=latin1 database > backup.sql


Amb el vi reemplaçar latin1 per utf8:

:%s/latin1/utf8/g


I finalment importem el fitxer transformat com a UTF-8:

> mysql -uuser -ppassword --default-character-set=utf8 database <>

Aquesta importació dóna un error, però no he vist que afecti el contingut. En el meu cas també he hagut de canviar un nom d'usuari que tenia accents. El problema el veig si vols copiar bases de dades entre servidors amb versions de MySQL diferents.

S'acaba el suport a Ubuntu Breezy, toca actualitzar a Dapper

El suport a la versió 5.10 d'Ubuntu s'acaba el dia 13 d'abril i per tant he migrat un servidor que corria aquesta versió a la versió 6.06 LTS que com sabeu té 5 anys de suport d'actualitzacions en la versió de servidor.

Seguint aquestes instruccions he actualitzat canviant el sources.list i fent un:
 > sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
He tingut un problema amb el paquet lvm2 que he resolt temporalment, després de cercar informació del bug, amb un:
 > aptitude hold lvm2

L'actualització et pregunta si vols conservar el fitxer de configuració d'Apache, ho he fet, però m'he trobat que l'extensió de MySQL de PHP no funcionva, després de comprovar que estava activat a /etc/php5/apache2/php.ini, amb un phpinfo() he descobert que l'extension_dir estava equivocat i he posat el correcte /usr/lib/php5/20051025/.

11.4.07

Open Font Library, fonts lliures

Open Font Library és una iniciativa de l'OpenClipArt i Inkscape per crear un repositori de fonts lliures.

Novetats d'aquests dies

En els últims dies hem tingut diverses novetats en el programari lliure:
  • Debian 4.0 amb paquets potser una mica antics, però tot i així estables i amb novetats, com per exemple APT amb SSL o un nou instal·lador o diferències destacables respecte altres distribucions com per exemple el suport per a 11 arquitectures diferents.
  • Thunderbird 2.0 RC1 a l'espera de la definitiva.
  • Gaim passà a dir-se Pidgin per problemes amb AOL.
I aviat durant aquest mes suposo que tindrem:
  • Ubuntu Feitsy 7.04
  • Mozilla Thunderbird 2.0.
  • Mozilla Sunbird i Lightning 0.5
  • Openoffice.org 2.2.o en català

4.4.07

Creant imatges panoràmiques amb Hugin

Continuant amb la meva cerca d'eines per a Linux (o multiplataforma) per a generar imatges panoràmiques he trobat el Hugin. L'he provat i m'ha agradat la capacitat de controlar amb molts paràmetres la generació dels panorames. Hugin s'ajuda de diverses eines entre elles Autopano-sift per a trobar automàticament els punts d'unió (també podem fer-ho manualment!) i Enblend per ajuntar les fotos.

Creant fotografies panoràmiques amb el Gimp

Pandora - a GIMP Plugin for Making Panoramas - és un script que ajuda a fer fotografies panoràmiques amb el Gimp.

3.4.07

Freemind 0.8 per a Windows no arranca

FreeMind és un programa lliure escrit en Java per a fer mapes mentals. Quan l'instal·lo a Windows l'executable no em funciona, no fa res, però he trobat una solució, executar directament aquest fitxer : C:\Archivos de programa\FreeMind\lib\freemind.jar

Openoffice.org 2.2.0

S'ha alliberat la versió 2.2.0 d'Openoffice.org. Els canvis són petits però es sumen als que s'ha anat produint des de la versió 2.0. A part de corregir errors i problemes de seguretat, s'afegeixen millores en la visualització de les lletres, es desen perfils d'exportació PDF, s'afegeixen funcions i més suport als formats de Microsoft en el Calc, el Base millora l'edició d'SQL, permet consultes dins de consultes i milloren alguns drivers com el d'Oracle amb ODBC etc.

2.4.07

Utilitzant el KeePass Password Safe

Després de treballar uns quants dies amb el KeePass Password Safe (he migrat des del Password Safe) ja us en puc fer 5 cèntims. N'estic molt satisfet pels següents motius:
  • Té una interfície moderna i pràctica
  • Les contrasenyes s'organitzen amb carpetes i subcarpetes amb icones configurables
  • Permet fer cerques i trobes ràpidament el que busques
  • El fitxer de contrasenyes funciona perfectament amb el KeePassX per a Linux.
  • El KeePassX té les mateixes funcionalitats que la versió per a Windows.
  • El programa és portable ja que està compilat en un únic fitxer .exe
  • A part de la contrasenya mestre també pots definir un fitxer amb una clau que es pot desar en un suport extraïble.
  • Importa i exporta a molts formats
Recomano la versió estable 1.06. La branca inestable (versió 2 en fase alfa) utilitza un format de fitxer diferent, no és portable i no hi ha versió per a Linux, com a positiu afegeix la possibilitat de tenir camps configurables.
Per veure altres programes vegeu la ressenya de fa uns dies.

29.3.07

Inkscape 0.45-1

Hi ha una actualització menor de l'Inkscape però que inclou també una millorada localització al català, hi ha una notícia a Softcatalà.

DIA 0.96

Ja tenim la nova versió 0.96 de Dia, l'eina de creació de diagrames i esquemes de Gnome. Aquesta versió introdueix suport a l'importació i exportació de fitxers VISIO VDX (Office 2002), millora la visualització de les lletres entre d'altres. Cal vigilar en agafar fitxers dia de versions anteriors ja que la mida de les lletres pot variar!

DIA no és un programa gaire atractiu a nivell d'interfície, però és molt funcional. També existeixen diversos scripts Python i Perl que permeten crear automàticament diagrames a partir de codi font o codi a partir de diagrames.

Jo l'he utilitzat per a diversos diagrames UML, ER, de flux i també per a esquemes de xarxa entre molts d'altres amb el convenciment de que sempre podré tornar a editar els meus diagrames!

La versió per a Windows definitiva encara no l'he trobat, però sí que podeu trobar la 0.96 pre9 a sourceforge.

28.3.07

L'Oracle Wallet Manager

Els servidors d'aplicacions d'Oracle (basat en Apache) incorporen un gestor de certificats anomenat Oracle Wallet Manager que facilita la creació de certificats SSL. Aquest programa et permet generar peticions de certificat i instal·lar certificats evitant haver de fer aquelles llargues comandes amb l'openssl -req... En la configuració SSL del servidor (ssl.conf) enlloc de posar-hi el path del certificat s'hi posa el path de la cartera de certificats amb la directiva SSLWallet file.

Resumint una mica, si tenim un Oracle 10g sobre Windows un cop tenim el certificat hem de:
  • modificar el fitxer Apache\Apache\conf\ssl.conf amb l'adreça del Wallet i si s'escau la contrasenya del Wallet!
  • executar un dcm\bin\dcmctl updateconfig -ct ohs
  • modificar el fitxer opmn\conf\opmn.xml per permetre l'SSL, en concret hi ha de posar ssl-enabled on posa ssl-disabled.
  • finalment hem de fer un bin\dcmctl updateconfig -ct opmn

Configurant un mirror d'un repositori Ubuntu amb Apt-mirror

Útil per accelerar les intal·lacions a diverses màquines locals, vegeu-ne els detalls, però necessitareu uns 25 GB:
"Apt-mirror és un paquet que permet crear un mirall (mirror) d'un repositori de paquets tipus Debian. Amb apt-mirror podem millorar l'us d'ample de banda en instal·lacions amb un gran nombre de màquines que utilitzin un sistema de repositori de paquets com per exemple Ubuntu o Debian".

26.3.07

L'ús del Mozilla Firefox creix

Llegeixo que l'ús del Firefox ha crescut el darrer any segons Xiti, l'increment seria de 5 punts a Europa (fins al 24%) i de 2 punts a Espanya (15,7%). Podeu veure en els enllaços un bonic mapa amb els percentatges de cada país, Xiti també va fer públiques aquestes estadístiques fa uns mesos. Des de llavors en les estadísitiques web que tinc accés també he notat un increment importat en l'ús del Firefox i segons els web l'ús està entre el 15 i el 22% aproximadament.

Instal·lant aplicacions web a l'Ubuntu

Una de les categories de paquets disponibles a Ubuntu són els web, inclou gestors de continguts o programes web diversos, per exemple: Drupal, Gallery, Gallery2, Moodle, Plone, Bugzilla, Plone/Zope, Wordpress, Squirrelmail etc.

Una de les avantatges d'aquest sistema és que no ens hem de preocupar tant de les actualitzacions, però per altra banda aquests programes evolucionen ràpidament i a vegades ens interessarà tenir una versió més nova. Tampoc em queda clar si el fet d'afegir mòduls o personalitzar aquests paquets tindrà efectes en les actualitzacions i per últim, és bó el manteniment d'aquests paquets?

25.3.07

Gestors de contrasenyes

No acabo de trobar el gestor de contrasenyes ideal, el que cerco és un programa multiplataforma i que s'actualitzi. Actualment uso Password Safe que és l'evolució lliure del programa que va crear Bruce Schneier, però tot i que hi ha diverses solucions compatibles a Linux les últimes versions d'aquest programa utilitzen un format de fitxer versió 3 que no està suportat a Linux. Anteriorment he utilitzat el Password Gorilla que té una versió per a Linux utilitzant TCL/TK (una mica lleig) i ara sembla que suporta el format versió 3 de Password Safe.

A Gnome existeixen una parell de solucions interessants per una banda el GPass i per l'altra Revelation, aquest últim està força elaborat i importa i exporta a diversos formats.

Com a solució multiplataforma potser KeePass Password Safe és la millor opció, és un programa modern que importa i exporta diversos formats i que té versions per a Linux, però també per Pocket PC i un conversor per al KeyRing de Palm OS. Per importar de Password Safe tingueu en compte aquesta explicació, jo m'he trobat amb el mateix problema, heu d'exportar com a "Plain Text" i importar com a "Password Safe v2 TXT File", després valdrà la pena fer un esborrat segur del fitxer de text!

Conclusions: si comenceu des de zero i només utilitzeu Linux tant Revelation com GPass són bones opcions, mireu-los i escolliu, també per a Linux KeePass sembla una bona opció i com que és multiplataforma de moment és la millor opció si es treballa amb Windows i Linux. Si només utilitzeu Windows Password Safe és potser la millor opció.

Catalanitzar programes a l'Ubuntu

Un cop instal·lat l'Ubuntu veurem que alguns programes no estrictament lligats al Gnome venen en anglès, per baixar-ne la versió catalana farem un apt-get install dels paquets catalans, per exemple de:
    mozilla-firefox-locale-ca, openoffice.org-l10n-ca o mozilla-thunderbird-locale-ca

23.3.07

7-zip a Linux

Al Gnome, l'explorador de fitxers Nautilus integra les capacitat de comprimir i descomprimir diversos tipus de fitxers (mitjançant el file-roller), però per a fitxers .7z amb contrasenya no hi ha manera. Per aixo cal instal·lar el 7-zip per línia de comandes:
    > sudo apt-get install p7zip-full
Després descomprimir un fitxer xifrat és tant fàcil com:
    > 7z x fitxer.7z
Et demanar la contrasenya i no la mostra per pantalla (abans ho feia!). A Ubuntu Dapper la versió que s'instal·la és la 4.43 beta. Esperem que el file-roller aviat suporti els fitxers 7z xifrats!

Gimp deixa de funcionar després d'instal·lar el Gaim 2 beta 6

A Windows després d'instal·lar el Gaim 2 beta 6 m'ha deixat de funcionar el Gimp, en parla també aquest bloc: gaim broke gimp. El problema sembla ser l'entorn GTK que porta l'executable del Gaim i que actualitza el que hi ha instal·lat. Sembla que hi ha diverses maneres de solucionar-ho una és instal·lar la versió debug del Gaim beta6 (a mi no m'ha funcionat!), l'altra és baixar el GTK 2.10.8 rev-a (la versió definitiva sortirà d'aquí uns dies) o també descarregar el fitxer .dll que manca el libexpat.dll.

Jo he descarregat la versió de GTK aquesta: http://home.comcast.net/~daniel_atallah/gtk-runtime-2.10.8-rev-a.exe

Per cert, el Gaim 2 porta una sèrie de plugins força interessants, per exemple podem controlar la integració amb Windows o la transparència de les finestres...

21.3.07

Obrir un terminal des de l'explorador de fitxers Nautilus

Una de les utilitats més pràctiques que té l'explorador de fitxers del Gnome és la possibilitat d'afegir-hi un plugin per obrir un terminal en una carpeta tot navegant pels discs. Per instal·lar-ho només cal fer un:
    > apt-get install nautilus-open-terminal

20.3.07

Gallery 2.2 (Double Double) finalment alliberat!

Ha estat alliberada la galeria fotogràfica Gallery 2.2 (Double Double). Últimament n'he parlat almenys un parell de cops. Un dels enllaços interessants que he trobat al web ha estat aquest amb les possibilitats d'integració del Gallery dins de diversos sistemes de gestió de continguts (CMS) entre d'altres.

Mozilla Firefox 2.0.0.3 Release Notes

Avui se m'ha actualitzat el Mozilla Firefox a la versió 2.0.0.3 que sembla que corregeix bàsicament alguns temes de seguretat.

19.3.07

UFRaw: The Unidentified Flying Raw

UFRaw és un programa per llegir i manipular imatges RAW de càmeres digitals. Quan pugui li faré una ullada. Com sempre el tema de drivers i formats és el que a vegades impedeix que la gent utilitzi Linux amb normalitat.

He trobat aquest manual en castellà.

Canal de Tecnologia de Vilaweb TV

Vilaweb TV té un canal de Tecnologia, l'últim vídeo publicat és una explicació didàctica de la importància d'utilitzar contrasenyes segures.

18.3.07

Entrevista a la comunitat Ubuntu catalana a l'Internauta de Catalunya Ràdio

Ja podeu trobar el Podcast (12 MB) del programa l'Internauta de Catalunya Ràdio on entrevisten 2 membres de la comunitat catalana d'Ubuntu. La primera part és una entrevista amb el grup Contrastant, a partir del minut 21 ( i 20'') comencen a parlar d'Ubuntu.

15.3.07

Les funcionalitats del proper Thunderbird 2

La propera versió 2 del Mozilla Thunderbird tindrà les següent noves funcionalitats:
  • Botons endavant/enrera per navegar pels missatges visualitzats
  • Etiquetes pels missatges amb la possibilitat de fer cerques, editar-les...
  • Opció de desar les respostes a la mateixa carpeta que el missatge original
  • Cercar mentre tecleges en el panell de missatges
  • S'habilita el desat automàtic per defecte.
  • Menú amb les carpetes recents per copiar i moure missatges
  • Personalització de les alertes d'arribada de correu
  • Redisseny del menú de preferències
  • Canvis en la política de mostrar imatges remotes
  • Corrector ortogràfic també per l'assumpte del missatge
  • Es mostra la quota d'ús en servidors IMAP
  • Suport per a Windows x64
  • Nou instal·lador per a Windows
  • Gestor d'extensions i temes millorat
  • Configuració ràpida de copmtes Gmail .Mac.

GNOME 2.18, Senzillament bonic

Ja ha arribat el GNOME 2.18, vegeu-ne les novetats a l'enllaç. També podeu llegir aquest article de Softcatalà.

14.3.07

Songbird

El reproductor de música Songbird ja porta temps en desenvolupament, ara tenim la nova versió 0.2.5 i abans de final d'any tindrem la versió estable 1.0. Songbird pretén ser el Firefox de la música: té extensions .XPI, actualitzacions, és multiplataforma, accepta molts formats, té temes, cataloga la música que tens al teu disc i ho fa automàticament per a les carpetes que li indiquis, en el futur extreurà música de CDs i en gravarà etc. Incorpora codi del reproductor VLC i tecnologia XUL de Mozilla.

Get SongbirdGet SongbirdGet SongbirdGet Songbird

13.3.07

Cerques ràpides al Firefox

Una de les característiques del Firefox que utilitzo en freqüència són les cerques ràpides, en anglès en diuen alguna cosa com smart search using keywords...
Amb aquestes cerques només cal posar la paraula clau a la barra d'ubicacions seguida de les paraules a cercar, per exemple dict hello cerca la paraula hello a http://dictionary.reference.com.
Per crear noves cerques només cal clicar amb el botó dret del ratolí sobre un camp de cerca i escollir l'opció Afegeix una paraula clau per aquesta cerca... La cerca es desa a les adreces d'interès.

Configuració de Gmail i .Mac al Thunderbird 2

Una de les novetats del nou Thunderbird 2 serà la fàcil configuració de Gmail i .Mac. L'assistent de creació de comptes de correu ja s'encarrega d'omplir els paràmetres de connexió.
També comenta aquesta notícia que els nous Sunbird i Lightning permetran la sincronització amb els calendaris de Google Calendar.

El Parlament francès migrarà a Ubuntu

Sembla que el Parlament francès migrarà més de 1.000 estacions de treball a Linux. Tot i que s'hagués pogut triar la distribució francesa Mandriva, finalment l'escollida és Ubuntu.

9.3.07

8.3.07

Àlbums de fotos per web amb Gallery

Em sembla que no us havia parlat d'aquest programa. Cercant programes que gestionin àlbums de fotos per web vaig veure que Gallery és un dels més complets que hi ha. La versió 1 no utilitzava cap base de dades, a partir de la versió 2 utilitza MySQL per indexar els àlbums, desar els permisos etc., suposo que per tot menys per emmagatzemar les fotografies.

Gallery permet tenir àlbums i sub-àlbums, etiquetar, posar comentaris, observacions i títols als àlbums i a les fotos i a la vegada fer cerques per tots aquests camps. Permet també tenir usuaris i grups i definir permisos d'accés. Per pujar fotos podem fer-ho indicant una URL, fent uploads, utilitzant un applet de Java, fent servir el Picassa etc. La llista de característiques és molt extensa, té temes configurables, molts afegits (per imprimir fotos, comprar-les, enviar postals, enllaçar amb WebDAV etc.) etc.

Una altra característica destacable és la integració amb diversos gestors de continguts com per exemple Drupal o Joomla.

Gallery 2.2 RC2

Hi ha una nova versió d'aquest gestor de Galeries fotogràfiques, és ja la versió prèvia al llançament final. He fet l'actualització del Gallery 2.2RC1 al 2.2RC2 sense problemes:
  • mv gallery2 g2old
  • tar xzvf gallery-2.2-rc-2-full.tar.gz
  • chown -R www-data.www-data gallery2
  • mv g2old/g2data gallery2/
  • mv g2old/config.php gallery2/
Amb el navegador actualitzem amb 6 passos (http://server/gallery2/upgrade/) i si detecta algun problema t'ho diu, per exemple aconsella fer un backup abans d'actualitzar la base de dades:
  • mysqldump -ug2 -p -h localhost --opt gallery2 > gallery2.sql

L'assistent d'actualització és molt pràctic i et permet fins i tot actualitzar tots els plugins.

Windows Vista craquejat

Sembla que el Windows Vista ha estat craquejat.

Calendari del projecte Lightning i Sunbird

Calendari Google del projecte Mozilla Sunbird and Lightning amb les dates de sortida de la versió 0.5, també amb format .ics.

La versió definitiva sortirà del 8 al 14 d'abril.

9a enquesta a usuaris d'Internet

Segons explica VilaWeb, s'han publicat els resultats de la novena enquesta als usuaris d'internet i Vilaweb es situa com el 6è diari digital més llegit, a la notícia teniu més dades de les web més visitades i enllaços diversos per si voleu anar i comparar les dades.

7.3.07

ODF avança gràcies a Openoffice.org

Cada cop són més els estats americans i institucions de tot el món que estan requerint que els documents segueixin l'estàndard ODF. I dic gràcies a Openoffice.org ja que ha fet possible treballar amb ODF i prescindir dels formats propietaris de Microsoft i també perquè ha obligat d'alguna manera a Microsoft a fer obert el seu nou format per poder competir. Ara Microsoft batalla per estandaritzar el seu format que és més complex, però que diu que és millor, és el divideix i venceràs de sempre acompanyat per la força del monopoli, tot i així aquest cop estem parlant d'estàndards oberts.

5.3.07

Gnome 2.18, què hi ha de nou?

Una de les novetats del proper Gnome 2.18 i que estarà present a la nova versió d'Ubuntu és un nou tauler de control. La resta de canvis seran principalment noves versions de tots els programes que corregeixen errors i afegeixen funcionalitats. A vegades són petits canvis però faciliten la vida als usuaris (esborrany de canvis):
  • Rotació automàtica de fotos a l'EOG
  • L'Evince permet veure diversos documents a la vegada
  • Suport millorat a la codificació de fitxers en MP3 i AAC
  • Control de volum millorat amb suport a més targes de so
  • Millores al gestor d'energia
  • Informació de la mida i ocupació d'unitats i carpetes
Per dir-ne només uns quants...

Com serà el Firefox 3.0?

L'article Firefox 3.0 opens door to Web apps, Mozilla says explica una mica els canvis que podem esperar de les properes versions de Mozilla Firefox, en especial de la versió 3 que ha de sortir aquest any. Sembla que una de les línies de millora és la integració amb aplicacions web. Altres canvis importants seria la restructuració del sistema de bookmarks (adreces d'interès) i l'historial. L'ús d'una petita base de dades relacional (sqlite) podria ajudar a fer cerques a l'historial o als bookmarks, mostrar els bookmarks més utilitzats etc.
Per la versió 4.0 es planteja el suport a JavaScript 2.0.

El diari AVUI té un canal RSS

Avui he descobert que el diari AVUI té un canal RSS amb les notícies, no recordo que cap altre diari ho tingui.

Actualització: doncs realment sóc una mica despista ja que El Periódico, El País o la Vanguardia també en tenen.

Comunitat catalana d'Ubuntu

La comunitat catalana d'Ubuntu ha arrencat amb molta empenta, la llista de distribució és molt activa, podeu trobar-ne informació en el wiki del CatalanTeam on també s'ha creat un fòrum, aviat també tindrem ubuntu.cat.

1.3.07

Ubuntu "Feisty Fawn" 7.04 s'apropa

La nova versió d'Ubuntu es llançarà el 19 d'abril, fins aquesta data veurem diverses versions de prova i betes. La nova versió es centrarà a oferir millor suport multimèdia i a portàtils. Pel que sembla no incorporarà efectes 3D per defecte ja que aquests no són prou estables.

Calendar Weblog: 0.5 status and release plan

Ja tenim una planificació de la versió 0.5 de Sunbird i Ligthning: el llançament oficial serà entre el 8 i el 14 d'abril. L'equip de desenvolupadors del Calendar volen treure ja una versió estable per tenir el feedback dels usuaris, per això han fet una llista de funcionalitats que hauran d'estar llestes i una altra llista amb les que estaria bé que estiguessin a punt. En el primer paquet tenim:
  • Vista amb hores de treball
  • Capça de cites més bonica
  • Acceptar i rebutjar iTIP/iMIP
  • Integració a la impressió del Thunderbird
  • Fés/Desfés en el Thunderbird
  • Copia/Enganxa en el Thunderbird
  • Solucionar problemes impressió a UNIX
En l'altra paquet tenim:
  • Suport a zones horàries estrangeres
  • Convidar amb iTIP/iMIP
  • Diàleg de cites actualitzat

Boicot a les operadores de telefonia mòbil

Avui hi ha el boicot contra la pujada de preus de la telefonia mòbil.